Julhandeln slår rekord

1 av 2 | Foto: ANDREAS HILLERGREN
HÅRDA KLAPPAR Det milda vädret slår hårt mot klädhandeln. Regn och rusk ökar efterfrågan på hårda klappar som datorer och dvd-spelare.
NYHETER

Julhandeln sätter rekord - igen.

I år köper svenskarna julklappar för 40 miljarder kronor.

Med det blir inte många mjuka paket. Det milda vädret har slagit hårt mot klädhandeln.

Årets handel av julklappar ökar med 4 procent jämfört med december i fjol.

Totalt omsätter svenskarna i år 40 miljarder på handeln i december, visar en preliminär mätning som Handelns utredningsinstitut, HUI, genomfört på uppdrag av Dagens Industri.

Hårda klappar

Och det blir många hårda klappar.

- Regn och rusk ökar nästan alltid efterfrågan på hemelektronik. Det såg vi tydligt redan i somras. Kunderna väljer att titta på tv, video, spela dataspel eller surfa på nätet i stället för att gå ut. De varor vi säljer mest av i julhandeln i år är stora tv-apparater, datorer, dvd-spelare och gsm-telefoner, säger Lennart Andersson, vd på elektronikåterförsäljaren Siba till Dagens Industri.

Förutom hemelektronikförsäljare är också leksaksaffärer, detaljistkedjor och möbelaffärer vinnare.

Julens förlorare är företag inom kläd- och sporthandeln.

Enligt HUI:s siffror kommer klädhandeln att stå stilla eller öka ytterst lite jämfört med december förra året.

Klädaffärer rear varor

Klädföretag som H&M, Lindex och JC har i november och december tvingats rea ut delar av höst- och vinterkollektionerna.

Även sportaffärerna säljer mindre än vad HUI först spådde. Också här är det vädret som är orsaken - bristen på snö och isar i landet minskar behovet av vintersportutrustning.

Hur många paket som kommer innehålla årets julklapp - dvd-spelaren - återstår att se. Elektronikbranschens kansli uppskattar att 25 000-30 000 dvd-spelare kommer att säljas.

Lisa Abrahamsson