Sänkt moms – då höjer SJ

Uppretade resenärer tar bussen efter nyår

Anders Olin och Annika Hjelmqvist har tröttnat på dyra resor. I fortsättningen åker Annika buss.
Foto: ULF HÖJER
Anders Olin och Annika Hjelmqvist har tröttnat på dyra resor. I fortsättningen åker Annika buss.
NYHETER

Julresenärerna på Stockholms central var uppretade i går.

SJ stoppar hela momssänkningen i sin egen ficka - och höjer biljettpriserna efter nyår.

- Nu blir det buss i fortsättningen, säger Annika Hjelmqvist och ger sin käresta en avskedskyss.

DYRA RESOR Irma Ring tycker inte om SJ:s höjning. "Jag får redan betala en tusenlapp för att komma till min dotter i Göteborg", säger hon.
Foto: ULF HÖJER
DYRA RESOR Irma Ring tycker inte om SJ:s höjning. "Jag får redan betala en tusenlapp för att komma till min dotter i Göteborg", säger hon.

Tusentals stressade människor med resväskor och julklappspåsar armbågade sig fram till tågen på Stockholms central i går. De fick en ovälkommen julklapp från SJ:

Vissa biljetter chockhöjs efter nyår.

Lägstapriset på en del X 2000-sträckor höjs med 78 procent - trots att momsen på inrikesresor halveras från tolv till sex procent.

Slutar åka tåg

- Det här tycker jag inte alls om. Jag får redan betala en tusenlapp för att komma till min dotter i Göteborg, säger Irma Ring, 88, innan hon går ombord på tåget.

Några meter bort på perrongen står Annika Hjelmqvist och Anders Olin och pussas.

Annika Hjelmqvist brukar ofta åka tåg - hon ska fira julen hos sina släktingar i Lidköping.

- Men efter nyår kommer jag att ta bussen. Det får räcka från SJ:s sida nu. Momssänkningen måste komma oss resenärer till del, säger hon.

Några våningar upp från trängseln på Centralen ligger SJ:s huvudkontor. Där arbetar pressdirektören Björn Halldén.

Glömde telefonen

- Går det bra att dröja? säger han när Aftonbladet ringer - och glömmer bort sin mobiltelefon. Under tiden pågår ett internt samtal i den andra telefonen, där säger han bland annat:

- Vi får inte säga i tv-intervjuerna att affärsresenärerna är viktigast. Då korsklipper tv oss och vi framstår i en dålig dager.

Sen lyfter pressdirektören på mobiltelefonen:

- Oj, det var ju ett samtal där.

- Hej, varför höjer ni priserna, trots momssänkningen?

- Vi omfördelar dem bara. Intercity som är det vanligaste tåget får till och med sänkningar i vissa fall. Men vi har nya stora kostnader, för att köra på banorna bland annat, säger Björn Halldén.

Men X 2000 får ju kraftiga prishöjningar?

- Det är så stor efterfrågan på X 2000. Där kan vi höja, det är marknaden som styr.

Flygbolagen SAS och Skyways sänker däremot sina biljettpriser med sex procent. Det motsvarar hela momssänkningen.

- Det är självklart. Det är inte våra pengar. De tillhör resenärerna och ska gå tillbaka till dem, säger Ulf Thorné, pressdirektör på SAS.

Maths Nilsson