Läsarna svek gratistidningen

NYHETER

Här är siffrorna som var dödsstöten för den gratisutdelade kvällstidningen Stockholm News.

I torsdags förra veckan släppte Sifo läsarundersökningen.

Dagen efter beslutade sig tidningens ägare för att lägga ner Stockholm News.

Sista numret kommer i morgon.

Besviken I morgon delas gratistidningen Stockholm News ut för sista gången. "Det känns som vi inte ens fick komma med i matchen," säger redaktionschefen Jon Åsberg när han symboliskt plockar ner skylten som hänger vid entrén till tidningsredaktionen.
Foto: PETER KJELLERÅS
Besviken I morgon delas gratistidningen Stockholm News ut för sista gången. "Det känns som vi inte ens fick komma med i matchen," säger redaktionschefen Jon Åsberg när han symboliskt plockar ner skylten som hänger vid entrén till tidningsredaktionen.

För att inte sabotera julfirandet väntade Stockholms News vd Thomas Grahl tills i går med att meddela de anställda om ägarnas planer.

Beskedet kom som en total överraskning för alla.

- Vi var visserligen medvetna om att Stockholm News var ett riskprojekt men det är ändå konstigt att lägga ner efter så här kort tid, säger den besvikne redaktionschefen och ansvarige utgivaren Jon Åsberg.

- Nu fick vi ju inte ens komma med i matchen.

Det var ekonomin projektet föll på. Inte ens under julhandeln har huvudstadens köpmän varit intresserade av att annonsera i Stockholm News.

Spiken i kistan blev sedan Sifos läsarundersökning där det framgår att Stockholm News i snitt bara har 183 000 läsare (13 procent räckvidd) i Stockholm medan den konkurrerande gratistidningen Everyday har 219 000 (16 procent räckvidd) i samma region.

Färre läsare än Aftonbladet

Båda gratistidningarna har betydligt färre läsare än Aftonbladet.

Sifos siffror och de ekonomiska kalkylerna fick den holländska mediekoncernen de Telegraaf som enligt planerna skulle ta över som ny storägare då att drar sig ur projektet.

Chefredaktör Lars Weiss:

- Jag är oerhört besviken. Det är klart att vi utgick från att man inte lägger ner ett mediaprojekt efter bara tre månader.

- Tidningen var ju på väg någonstans. Upplagan steg. Det hände mycket under hösten.

Stockholm News konkurrent bland de gratisutdelade kvällstidningarna är Everyday som ges ut av Kinnevik, ett mediabolag som också äger Metro. Ansvarig utgivare för båda tidningarna är Sakari Pitkänen:

- Att Stockholm News läggs ner bör vara till vår fördel, säger han. Vi kommer att fortsätta ge ut Everyday och vi borde kunna öka vår räckvidd ytterligare.

Inte förvånad över nedläggningen

Aftonbladets redaktionschef och tf ansvarige utgivare Niklas Silow är inte förvånad över att Stockholm News lägger ner.

- Inför starten gick de ut och sa att Stockholm News inte skulle bli någon vanlig kvällstidning, det skulle bli en finare och seriösare tidning. Men nu har läsarna gett sin dom. Läsarna vill inte ha Stockholm News.

Firar Aftonbladet i dag?

- Nej, det finns ingen anledning. Det är alltid tråkigt när en arbetsplats lägger ner och människor förlorar sina jobb.

Påverkar nedläggningen Aftonbladet?

- Nej, Stockholm News har inte påverkat oss i någon större utsträckning. Vi har fortsatt att arbeta som vanligt. Vi har läsarnas förtroende och fortsätter att vara den största kvällstidningen i Stockholm.

Thomas Gustafsson