Nordbankens kunder missade julrean

Datasystemet låg nere på onsdagen

NYHETER

Hundratusentals Nordbankenkunder missade mellandagsrean i går. Bankomater och betalkort fungerade inte, så de hade inget att betala med.

Datasystemet kom inte i gång förrän klockan åtta i går kväll.

stopp i automaten Nordbankens datasystem var ur funktion i går och ingen fick ut några pengar till vare sig mat eller reafynd.
Foto: MATS STRAND
stopp i automaten Nordbankens datasystem var ur funktion i går och ingen fick ut några pengar till vare sig mat eller reafynd.

Nordbankens datasystem kunde inte ha valt en mer olämplig dag att krascha på. Månadsslut är bankernas mest transaktionstyngda period. Lägg därtill mellandagsrea och första vardagen efter jul.

Banken har omkring 3,5 miljoner kunder och från lunchtid var kontakten med datasystemet lika med noll.

Gick inte att få ut pengar

Kunderna kunde inte ta ut pengar i bankomater eller betala med kort i butiker. Internetbanken låg nere liksom utbetalningsservicen på bankkontoren.

Datahaveriet orsakade kaos bland reafyndare runtom i landet. På Ikea vid Kungens kurva i södra Stockholm gick kunderna varv efter varv i hopp om att systemet skulle komma igång så småningom. På Matmagasinet i Sickla tvingades kunder lämna sina nedpackade matpåsar i affären eftersom korten inte fungerade.

Inget fel på kortet

Karin Larsson jagade runt i två timmar mellan butiker och bankomater innan hon insåg att det inte var hennes kort det var fel på. Till slut fick hon ut pengar på ett postkontor som litade på att hon var bankkund.

- Det är klart man blir irriterad, tur att jag var ledig i dag, säger hon.

Vissa bankkontor lät kunderna ta ut ett begränsat belopp trots att datasystemet var ur funktion.

Vad störningarna beror på kunde banken i går inte säga. De kunder som drabbats ekonomiskt av stoppet uppmanas att vända sig till sina lokala bankkontor.

Jessica Ritzén