Nordbankens vd: ”Självklart ska vi kompensera kunderna”

NYHETER

Magnus Falk, vd för Nordbankens privatkunder, är djupt bekymrad över datorhaveriet som satte stopp för Nordbankens bankomater och betalkort i dag.

Orsaken är okänd men han utesluter ingenting i nuläget: varken millenniebugg eller hackers.

–  Jag vill ge alla kunder en jättestor ursäkt, säger han till Aftonbladets nätupplaga, och utlovar generös kompensation.

Det här börjar bli pinsamt - skäms ni inte?

– Jo, snudd på. Framförallt är vi väldigt ledsna över de problem vi förorsakat våra kunder.

Hur många av era 3,5 miljoner kunder är drabbade av stoppet?

– Jag kan inte svara på det men alla som av någon anledning måste göra bankaffärer drabbas ju av det här. Är det oerhört viktigt och bråttom så är ju situationen mycket värre. Det är i alla fall tillräckligt många för att vi ska vara djupt bekymrade.

Hur tänker ni kompensera kunderna?

Vi kommer självklart att se generöst på kompensation med de skador som kunderna fått av den skada vi förorsakat. Vi uppmanar kunderna att komma in till bankkontoren. Självklart ska vi kompensera kunderna

Finansinspektionen är djupt oroad och säger att de inte kan utesluta en millenniebugg. Men vad säger bankens styrelse?

– Jag måste vara konsekvent och eftersom jag inte vet det bakomliggande problemet kan jag inte utesluta det. Men man utgår inte ifrån en milleniebug till att börja med utan försöker nysta i ett antal frågor parallellt. Det sitter folk över hela världen och arbetar på det här så jag huyser gott hopp om att vi ska kunna lösa det.

Kan man ens vara säker på att ens pengar finns kvar?

– Det kan man vara säker på. Ingen information blir förlorad och vi kan alltid utgå ifrån ett nolläge och börja om från början.

Vet man exakt vad problemet är? Många kunder vill veta.

– Nej det enda jag kan säga är att vi jobbar på all sätt vi kan för att detta ska ordna upp sig.

När är problemet åtgärdat?

– Samma sak där, jag kan bara säga att vi inte låter bli någonting för att försöka lösa detta. Jag kan bara hoppas att det löser sig inom några timmar men jag vet ingenting.

Vad vill Nordbanken säga till de kunder som drabbats av stoppet?

– Jag vill ge alla kunder en jättestor ursäkt.

Annika Sohlander