E4 genom Stockholm stängd i sex timmar

Lastbil med farligt gods krockade på Essingeleden

Lastbilen med farligt gods blockerade Essingeleden hela förmiddagen, med omfattande trafikkaos som följd.
Lastbilen med farligt gods blockerade Essingeleden hela förmiddagen, med omfattande trafikkaos som följd.
NYHETER

Kvart över tre i eftermiddags kunde polisen släppa fram trafiken igen på E4 genom Stockholm.

Då hade Essingeleden varit avstängd i sex och en halv timma sedan en långtradare lastad med brandfarligt gods krockat med en personbil.

Tur i oturen var att många fortfarande är helglediga, och det blev aldrig något trafikkaos.

- Det var som en normal söndag, säger Lennart Sjöstrand på polisens ledningscentral.

Olyckan inträffade i morse klockan 8.45. Bilarna var på väg norrut längs Essingeleden när lastbilen och personbilen - en Opel Kadett - krockade.

Enligt polisen har Opeln kört vingligt framför den stora lastbilen, och när lastbilschauffören tvingades bromsa för att inte köra på honom fick han sladd på det stora släpet som tog med sig personbilen in i mittbarriären som knäcktes. Den krossade bilen och släpet blev stående i de södergående körfälten.

Trafiken leddes om

Ett jättelikt räddningspådrag drogs igång. Polisen och fyra brandkårer var snabbt på plats och kunde spärra av olycksplatsen.

Man började genast att dirigera om trafiken på andra vägar. Två män satt fastklämda i den svårt sargade Opeln, och fick skäras loss.

Trafiken norrifrån leddes av före Eugeniatunneln över Norrtull. De som kom söderifrån leddes av vid Stora Essingen. Många tog också vägen över Liljeholmbron.

Många ännu helglediga

Eftersom många fortfarande är lediga blev det aldrig något större trafikkaos, trots att det var Sveriges pulsåder som plötsligt skars av.

- Nej, trafiken flöt mycket lugnt fint genom Stockholm på andra vägar, säger Lennart Sjöstrand.

De fem tunnor som ramlat ur den omkullvälta lastbilen innehöll matroxipropanol, en antifrysvätska som används i dieselmotorer. Propanol klassas som giftigt och brandfarligt.

- Men det var aldrig någon fara för intillboende, säger Lennart Sjöstrand.

Dagens olycka var det som många fruktat och alla hoppats inte skulle ske. Hade den inträffat under en normal vardag skulle hela Stockholm proppats igen totalt.

Varför släpet fick sladd när lastbilen bromsade är det ingen som vet. Normalt ska släpet klara en inbromsning utan att börja sladda.

- Endera var det mycket halt på olycksplatsen eller också var släpet tomt och endast dragbilen lastad, säger Rune Pelli på trafikpolisen. Är släpet tomt kan det gå så här.

Sven-Anders Eriksson