Nytt datahaveri på Nordbanken i kväll

– femte avbrottet på två dagar

Den här skylten mötte ännu en gång Nordbankens internetkunder i kväll. Det gick inte att logga in med kod.
Den här skylten mötte ännu en gång Nordbankens internetkunder i kväll. Det gick inte att logga in med kod.
NYHETER

Strax före klockan 19 i kväll drabbades Nordbanken av ännu ett datorhaveri - det femte på bara två dagar.

Två gånger igår, tre i dag. På Nordbanken börjar man bli van vid att starta om det centrala datorsystemet.

Det senaste haveriet inträffade vid 19-tiden i kväll.

- Enligt de uppgifter jag har fått ska det vara igång igen runt klockan 20, säger Magnus Falk, vd för Nordbankens privatkunder.

Vid lunchtid i dag kollapsade systemet fullständigt. Det datorprogram som troddes vara orsaken till felet togs ur drift. Trots detta fortsatte problemen, och vid 15.30 fick hela systemet startas om.

Fungerade tre timmar

Därefter tycktes allt fungera som det skulle - i drygt tre timmar.

När Nordbanken åtgärdar ett fel dyker nya upp. Ännu vet man inte vad som är det bakomliggande problemet.

Att det skulle handla om en milleniebugg är dock inte troligt, enligt Magnus Falk.

- Jag tror inte på det. Men vi kan inte utesluta någonting än, säger han.

Under dagen har Nordbanken tagit hjälp av ett modernare rättningsprogram. Det gör att det tar kortare tid att åtgärda de fel som trots allt uppstår.

Från Nordbankens sida ber man återigen om ursäkt och utlovar kompensation till sina drabbade kunder.

- Det är klart att om vi tar betalt för en tjänst som inte fungerar under en period så måste vi ersätta det, säger Magnus Falk.

Ännu är det inte klart när datorsystemet fungerar utan haverier.

- Men jag känner mig förvissad om att vi kommer att lösa det här inom kort.

Maria Saving