Snart slut med gratis på nätet

Allt fler webbplatser tänker ta betalt av besökarna

NYHETER

STOCKHOLM

Att Internet är gratis har vi vant oss vid. Nästan allt vi hittar där är fritt. Till stor förtret för mjukvaruproducenter, skivproducenter, filmskapare och andra.

Men nu randas andra, för surfaren kärvare tider.

Möjligen kan man säga att det har varit för bra för att vara sant och att det inte är överraskande att det anarkistiska Internet tycks vara på väg att tämjas av de kommersiella krafterna.

Åtminstone gäller det de mer publika delarna av nätet, som de flesta av oss frekventerar.

I veckan som gick fick vi åtminstone två exempel på de kärvare tider som stundar.

Jätteportalen Yahoo med sin sökmotor och sina sorteringstjänster av alla möjliga slag konstaterade när den presenterade sitt resultat för sista kvartalet 2000 och prognosen för detta år att den nu skulle växla in på ett nytt spår:

"Besökare ska bli medlemmar, information ska bli tjänster och kunder ska bli partners".

Syfte: Att knyta upp användarna

Allt i syfte att knyta de bokstavligen 100-tals miljoner surfare som använder Yahoo hårdare till sig och tjäna pengar på tjänster som hittills varit gratis.

På hemmaplan är det just så som till exempel Spray jobbar med sin portal. Väl inlockad som medlem finns en uppsjö av tjänster. Än så länge oftast gratis, men det är säkert bara en tidsfråga innan de, om inte annat så av ekonomiska skäl, vill ha en skärv för sina tjänster.

Yahoo som vållade kaos på börsen häromdagen har insett att alla dessa miljoner besökare ändå inte räcker för att locka till sig tillräckligt många annonsörer för att få affärerna att gå ihop.

Med den position som Yahoo har är det inte orealistiskt att företaget i framtiden ta betalt av den som utnyttjar portalen.

Napster betaltjänst

Det andra exemplet är fribytaren Napster som länge irriterat musikindustrin. På fallrepet köptes de i höstas upp av mediemogulen Bertelsmann. Mycket kan man säga om det imperiet, men inte drivs det som välgörenhet. Sålunda deklarerade Napster i veckan att gratistjänsten att fritt få tanka hem musik snart är ett minne blott. Framtida Napsteranvändare kommer att få betala en slant för att få vara med. Det handlar säkert inte om några hisnande avgifter.

En liten räkneövning visar att många bäckar små ger resultat. Låt oss anta att 20 procent av dagens cirka 20 miljoner användare stannar kvar och betalar 100 kronor per år. Vips har vi en inkomst på bortåt 400 miljoner kronor.

Miljarder att hämta

Beskedet från USA att om att fusionen mellan Internetjätten America on Line och Time Warner får godkänt öppnar för ytterligare en mediegigant som knappast kommer att låta oss härja fritt på nätet.

Från det hållet väntar en störtflod av tjänster, filmer, nyheter och annat på nätet - mot betalning, så klart.

För att nu inte nämna porrindustrin. Bara Berth Miltons börsnoterade porrindustri räknar med miljardinkomster på filmvisning via nätet.

Så länge Internet självt är gratis kommer förhoppningsvis nya gratismöjligheter att öppna sig, men inte ens nätet går fritt. Starka krafter vill införa avgifter även på det.

Så njut så länge det varar.

Anders Lignell/TT