Bröst-tävling fälld

NYHETER

Kampanjen "Vinn snyggare tuttar" från radiostation rockklassiker var kränkande.

Det säger ERK, Näringslivets etiska råd.

- Kampanjen kunde ge uppfattningen att alla kvinnor behöver en bröstoperation, säger Jan Fager, sekreterare i ERK.

Reklamen för Rockklassikers kampanj var kränkande, anser ERK. Förstapriset var en bröstoperation.

I reklamen på bland annat SL:s stortavlor, syntes en närbild på ett par kvinnobröst i djup urringning.

- Marknadsföringen var objektifierande, särskilt den kraftigt urringade bilden. Den var också schabloniserande, man gjorde schabloner av mäns sätt att se på kvinnor, och kvinnors sätt att se på kvinnor, säger Jan Fager.

Han tycker ändå att det var svårt att fatta beslutet att marknadsföringen är kränkande.

- Det är lätt att hamna i diskussionen om vad man tycker om bröstoperationer, som i sig inte behöver vara könsdiskriminerande, säger Jan Fager.

- Vi sätter oss inte till doms över det etiska eller smakfulla i att ha en bröstoperation som pris i en tävling. Men vi gör en bedömning av marknadsföringen av tävlingen, tillägger han.

Radiostationen anser att det inte förekom några sexanspelningar alls i kampanjen.

Hörde många av sig till er?

- Ja. Vi fick in nio anmälningar och massor med telefonsamtal från personer som valde att inte göra en anmälan när de hörde att det redan var gjort, säger Jan Fager.

Ville någon försvara kampanjen?

- Nej, inte en enda, säger Jan Fager.

Cina Rönn