Köttbranschen i kampanj i skolorna

Ska få barn och ungdomar att äta mer kött

NYHETER

STOCKHOLM

Sveriges köttproducenter drar igång en stor kampanj för att möta den minskande köttkonsumtionen. Med annonser och broschyrer till skolor, förskolor och barnavårdscentraler ska branschen försöka få barn och ungdomar att äta mer kött.

Allt fler ungdomar blir vegetarianer. Många skolor har tagit bort köttet från matsedlarna efter larmen om galna ko-sjukan. I hela Europa sjunker köttätandet dramatiskt. Nu går köttindustrin till motangrepp.

- Vi kommer att inrikta oss på alla, från förskoleelever till blivande föräldrar. Målgruppen är människor mellan 0 och 35 år, säger Ella Nilsson, vd på Svensk köttinformation till Dagens Nyheter.

Svensk köttinformation ägs av Swedish meats och Köttbranschens riksförbund. Med hjälp av filmer, cd-romspel och broschyrer ska eleverna i 1 060 grundskolor upplysas om vikten av kött i kosten. Dessutom arrangeras tävlingar för högstadiet och gymnasiet av typen "Årets köttfärskock". En annonskampanj i olika facktidningar startades i dagarna och utbildningsdagar ska hållas på landets barnavårdscentraler.

Svenska vegetariska föreningen reagerar starkt på den planerade kampanjen.

- Vi har ju inte lika stora resurser som köttindustrin och vi kan inte informera alla skolor, säger föreningens ordförande Kurt Svedros. Men vi ska se till att få ut information till kommunernas kostansvariga om bland annat vegetariska recept och proteinersättning.

TT