Teliakunder kunde inte nå sin e-post

NYHETER

Många som har e-post genom Telias internetabonnemang har under förmiddagen haft problem med att ta emot mejl, enligt vad Aftonbladets nättidning erfar.

- I princip kan man säga att vart sjunde mejl skickades tillbaka till avsändaren, säger Lars Joelsson, pressansvarig på Telia Skanova.

Ungefär 630 000 internetanvändare som har Telia kan ha drabbats av problemen i förmiddags.

En av Telias sju mejl-servrar slutade att fungera vid klockan 3:30 i morse. Det innebar att vart sjunde mejl som skickades till de som har en telia.com-adress inte kunde komma fram.

- Det verkade lite nyckfullt. Ett mejl som inte gick fram första gången, kunde skickas några minuter senare då det gick fram, säger Anders Zellman, pressansvarig på Telia e-bolaget.

Förklaringen är alltså att de gånger då mejlet skickades till kunddatabasen genom den server som inte fungerade, fick avsändaren tillbaka ett meddelande som berättade att mejlet inte kommit fram. Då mejlet i stället kunde skickas genom de övriga sex servrarna gick mejlet igenom.

Åtgärdades före lunch

Sedan Aftonbladets nättidning på morgonen hörde av sig till Telia, har teknikerna arbetat febrilt med att åtgärda felet. Felet åtgärdades vid klockan 11.25. Teknikerna vid Telia har nu också arbetat fram ett larmsystem när någon av servrarna slutar att fungera.

– Jag har inte hört talas om det här problemet tidigare. Det är ett väldigt ovanligt fel, säger Anders Zellman.

Cecilie Frödén