”Bussens däck var livsfarliga”

NYHETER

Budföretaget DHL International garanterar leveranstider över hela världen. För att klara det måste de anställda köra fort. För fort.

I måndags omkom en av DHL:s kurirer, 20-åriga Anna, i en våldsam singelolycka.

– Kurirerna ställs i ett tävlingsförhållande. Det är inte svårt att hetsa unga till att köra snabbt, säger Goran Kandic, konsult på DHL.

Anna skulle lämna dagens sista paket. Utan bälte på den ishala Tyresövägen fick hon sladd, kraschade mot ett vägräcke. Hon dog på väg till sjukhuset.

Hon hade bara haft körkort i tio månader men jobbat som kurir på DHL sedan november.

– Det här var sannolikt första gången hon körde i halka, säger Martin Eckerdal på Söderorts trafikpolis.

Han tror att olyckan kunde ha undvikits om inte däcken varit ojämnt slitna.

– Däcken var lagliga, men livsfarliga, säger Martin Eckerdal.

Hade Anna kört 70 i stället för 90 kilometer i timmen hade allt kanske gått väl.

Men det tillät inte arbetsförhållandena på DHL.

– När man är ung och desperat att få jobb så säger man inte nej, säger Goran Kandic.

Han jobbade tidigare på Annas arbetsplats, DHL i Årsta.

– Jag visste att det skulle hända något förr eller senare.

"Vi följer svenska lagar"

DHL:s kurirer ska göra i snitt 15 stopp i timmen. För att hinna måste de köra för fort. Knappt någon använder bälte. Det tar tid.

– Alla vet att det är så det fungerar, säger en arbetskamrat.

Han berättar att stationen får poäng för varje levererat paket. Paket levererade innan lunch ger mer poäng. Den som får böter får betala dem själv. Det pressade schemat ändras inte vid dåligt väder.

Eleonor Åslund, personalchef på DHL, vet att jobbet kan vara stressigt.

– Men vi har svenska lagar som vi följer. Det bör våra chaufförer också göra.

Hon berättar om företagets policy. I Annas fall bröts den på fem punkter.

Fotnot:

Anna heter egentligen något annat.

Åsa Kristoffersson