Bonniers nätsatsning läggs ner

Notan för Koll: 50 miljoner kronor

NYHETER

Bonnier lägger ner sin jättesatsning på portalen Koll.

Kostnaderna har blivit för stora och möjligheterna till inkomster för osäkra.

Den misslyckade satsningen kostar Bonnier 50 miljoner kronor, uppger Resumés nätupplaga.

Bonnierkoncernens tanke med Koll var att portalen skulle bli en symbol för Bonniers närvaro på nätet - ett svar på Spray, Yahoo, Passagen, med flera.

Portalen har testkörts sedan 1999 och en första version har legat ute på nätet sedan några veckor.

Men nu läggs projektet ner.

I samband med att dåvarande vd:n Björn Larsson bestämde sig för att lämna Bonnier i månadsskiftet november-december förra året fick styrelsen reda på att kostnaderna för Koll skulle bli betydligt högre än vad man räknat med.

Ledningen för portalen fick i uppdrag att gå igenom kostnaderna och komma upp med förslag på hur verksamheten kunde drivas vidare.

- Men slutsatsen nu är att det blir för dyrt att lansera Koll som det var planerat. Investeringskostnaderna blev högre än beräknat, helt enkelt, säger Bonnierkoncernens informationschef Erik Månsson till Resumé.

Sammanlagt berörs ett 30-tal personer av beslutet.

Andreas Alfredsson