Kunder missnöjda med bredband

NYHETER

Nästan dagligen hör missnöjda bredbandskunder av sig till Aftonbladet.

Ständiga driftstopp och dålig service har fått fler och fler att tröttna.

Nu kräver Post- och telestyrelsen, PTS, en attitydförändring.

- Levererar man dåliga produkter kommer ingen att vilja köpa, säger Nils Gunnar Billinger, generaldirektör på PTS.

Annonserna har utlovat blixtsnabba uppkopplingar.

Verkligheten har för många varit en helt annan - surfande i snigelfart och ständiga avbrott.

Flera av de läsare som Aftonbladets nätupplaga haft kontakt med klagar över återkommande problem med att koppla upp sig på nätet.

Många påstår att problemen kan hålla i sig flera dagar, trots klagomål hos leverantören.

Anders Ahlbeck är informationsansvarig på Chellos systerbolag UPC, en av de stora leverantörerna av höghastighetsinternet.

Han blir förvånad över kundernas kritik.

- Visst, det händer att vi har avbrott. Men de åtgärdas oftast mycket snabbt, säger han.

Planerade driftstopp

- Men de flesta driftstoppen är planerade och beror på att vi gör förändringar som ska höja kvaliteten ytterligare.

Nils Gunnar Billinger är glad att frågan kommer upp.

- Det är knepigt med bredband. I det hus där jag bor har vi en granne som råkar vara kunnig, och han får springa runt till alla oss andra och hjälpa till med installationerna, säger Billinger.

Om bredband ska få ett genomslag är det viktigt att tekniken fungerar smärtfritt.

- Med undermåliga produkter får man inget genomslag.

Konsumenterna borde ställa krav

Till att börja med måste konsumenterna ställa högre krav på bredbandsbolagen, menar Billinger.

Dessutom tycker han att lagen borde förändras.

- Man borde göra om telelagen så att man likställer dataförbindelser med telefonförbindelser, säger han.

- Blir det tillräckligt mycket buller från kunderna måste regeringen göra något.

Andreas Alfredsson