Hundratals debattinlägg om bredbandsproblemen

”Det har varit strul från början”

NYHETER

Aftonbladets artiklar om bredbandsstrulet har fått läsarna att reagera kraftigt.

Under torsdagen har hundratals inlägg kommit in till redaktionen.

Några tycker att allt fungerar bra - men de allra flesta är mycket missnöjda.

- Det har varit strul från början, vissa dagar kan man inte komma ut på nätet över huvud taget, skriver en läsare.

Sena leveranser, ständiga nerkopplingar, långsamma hastigheter och usel support. Bredbandsbolagen och leverantörerna av höghastighetsinternet håller inte vad de lovar.

Det är några av de klagomål som bredbandskunderna har.

- Efter en försening på flera månader har bolaget äntligen lyckats leverera. Dock fungerar det bara ibland och som kund har man blivit rejält misshandlad, skriver en av många upprörda läsare.

- Jag har nu varit utan möjlighet att logga in på nätet i nio dagar. Jag har dessutom inte haft en chans att komma fram till kundtjänsten, skriver en annan.

Aftonbladets nätupplaga har under torsdagen talat med flera av de stora leverantörerna. Samtliga tillbakavisar kritiken.

- Det händer ofta att det är problem med kundens egen dator. Och då kan man få hjälp av vår tekniska support, säger Anders Zellman, pressansvarig på Telia E-bolaget.

- Om problemet ligger hos oss försöker vi åtgärda problemet så snabbt som möjligt, oftast inom ett par dagar.

Även Thalamus marknadschef Thomas Rebermark menar att bolaget tar sitt ansvar gentemot kunderna.

- Hos oss kan man göra felanmälan både via telefon och e-post. Men oftast hinner vi åtgärda problemen innan kunderna upptäcker att något är fel, säger han.

Andreas Alfredsson