Han skickar djuren till EU

Den polske affärsmannen vill köpa våra hästar till slakt

NYHETER

WARSZAWA. Slipsen är smakfull och kavajen välsittande. Mannen vid kafébordet lutar sig fram och säger:

– Ni vill lämna 15 hästar till slakt? Inga problem – jag beställer upp en lastbil från Frankrike och hämtar djuren.

Så enkelt är det att skicka svenska hästar till slakterier hundratals mil ner genom Europa.

Vi får kontakt med den polske affärsmannen via ett välrenommerat handelsföretag i Warszawa. När vi förklarar vårt ärende – att sälja 15 uttjänta svenska hästar till slakt någonstans i Europa till ett hyfsat pris – svarar en kvinna i växeln att företaget i och för sig inte längre handlar med hästar men att hon kan koppla oss till en viss person.

Agerar som mellanhand

Affärsmannen förklarar i telefon att han har tolv års erfarenhet av slakthandel med Frankrike och inte ser några svårigheter i att förmedla slakthästar från Sverige.

Några dagar senare, när vi träffas på ett kafé i Warszawa, säger han:

– Min roll gällande era femton hästar skulle bli mellanhandens. Jag ser till att en djurbil går upp från Frankrike, det är lätt ordnat. Ni ombesörjer lastningen och det bästa är om ni kan få fram ytterligare fem hästar eftersom det finns plats för tjugo ombord. På så sätt blir transporten billigare.

– Därefter skickar ni en faktura till mig och jag fakturerar sedan i min tur den franske representanten.

Affären kan vara i hamn på en vecka

Han berättar att han faktiskt redan varit i kontakt med ett slakteri i norra Frankrike och att affären kan vara i hamn inom en vecka. Byråkratiskt krångel behöver vi inte fundera över.

– Visserligen ska ju id-handlingar och veterinärintyg följa varje häst men inom EU är ju gränserna öppna, det rullar djurtransporter mellan länderna dygnet runt. Det är ytterst sällan gränskontrollanter tittar in i djurbilarna.

– Jag känner dessutom folk vid de franska gränskontrollerna, säger affärsmannen med en menande blinkning.

– Enda problemet är väl egentligen alla djurrättsaktivister som ligger och spanar längs vägarna.

Han skrattar och formar händerna till en kikare framför sina ögon.

Du menar?

– Ja, ja, många transporter är ju hemska, det är trångt och stressande för djuren. Särskilt äldre hästar kan må dåligt, de går ner i vikt under resan.

När det gäller priset förklarar polacken att det handlar om kilopris i tre olika kvalitetsklasser:

Klass 1: 12,65 kr/kilo.

Klass 2: 10,60 kr/kilo.

Klass 3: 9,16 kr/kilo.

– Gamla hästar i dålig kondition har naturligtvis sämre kött, hårt och smaklöst. Därför är det lämpligt att åldersbestämma de äldre hästarna till mellan 8 och 14 år. Vid en eventuell stickprovskontroll skulle veterinären aldrig godkänna att en häst över 20 år transporterades långa vägar till slakt.

Med tanke på den långa sträckan mellan Sverige och Frankrike nämner affärsmannen ett litet knep som brukar fungera.

– I färdplanen skriver man att hästarna lastades exempelvis klockan 17.00 men genom att lasta dem redan klockan 15.00 tjänar man två timmar.

”Själv älskar jag hästkött”

Hästkött har, konstaterar han, blivit extra intressant efter larmen om galna ko-sjukan.

– Ja, det är helt klart så. Och i Italien och Frankrike har man alltid konsumerat mycket häst. Italienarna köper helst föl och unga hästar eftersom de har ett ljusare kött. I Frankrike föredrar man det äldre röda köttet.

Hästuppköparen slår ut med händerna och säger förtjust:

– Själv älskar jag hästkött! En fin filé är en delikatess.

Han ursäktar att han talar om hästar i termer av kött.

– Jag vet att det kan vara känsligt men det är ju trots allt ändå slakt affären handlar om.

Vi tackar och ber att få återkomma när vi talat med de flickor som sköter om hästarna hemma i Sverige. Affärsmannen nickar och säger:

– Oh ja, jag förstår ? jag har själv två döttrar och vet hur de kan fästa sig vid sina djur.

”Vi exporterar levande hästar varje vecka”

Vi ringer upp flera olika djurhandlare och säger att vi har hästar att sälja – helst till slakt.

Flera är omedelbart beredda att hämta dem.

Aftonbladet har talat med ett stort antal människor med inblick i hästbranschen. Alla har uppgifter om att hästar smugglas ut i Europa för slakt.

Samma handlare pekas ut av flera personer. Här är några av dem:

Ebba von Essen