Djuren dör på väg till slakt

Så transporteras hästarna över hela Europa - i mer än en vecka

NYHETER

En häst fastnar med ena hoven i transportbilens galler.

En annan ligger döende på lastbilsvagnens golv.

– Hästtransporter som tidigare tog 90 timmar tar nu uppemot 10 dagar, säger Carlo Faillace, professor och italiensk djurrättsexpert.

I går kunde

Aftonbladet avslöja hur 5 000 svenska hästar "försvinner" spårlöst för att

slaktas utomlands.

I dag kartlägger

vi de grymma transporterna av djuren.

Hästkött har alltid varit eftertraktat i Sydeuropa, särskilt i Frankrike och södra Italien. Sedan galna ko-sjukan upptäcktes har efterfrågan ökat markant.

Bilderna av ovärdiga hästtransporter är otaliga, flera djurrättsorganisationer har det senaste året arbetat hårt för att minska lidandet och få till stånd en ändring.

I höstas hotade Polens chefsinspektör i veterinär-ärenden, Andrzej Komorowski, att stoppa all genomfartstrafik från Baltikum, Vitryssland och Ukraina som inte uppfyller EU:s krav på humana transporter.

Nya exportländer ännu längre bort

Men den massiva kritiken mot plågsamma transporter ignoreras. I stället har importörerna hittat nya exportländer - ännu längre bort.

– Det enda sättet att stoppa detta barbari är att införa förbud mot transporter av levande slaktdjur. Djuren bör i stället slaktas på plats, säger Carlo Faillace på den italienska djurrättsorganisationen Proequo som lyder under den internationella hästrättsorganisationen ILPH.

Som skräckexempel nämner han en ny färdväg från öst genom det forna Jugoslavien till Monteneg-ro där hästarna lastas på en färja över till italienska Ancona för vidare färd till slakterier i Italien.

– Eftersom den största inkörsporten i Italien, gränsstationen i Gorizia, nyligen kritiserades har importörerna snabbt hittat nya färdvägar. Den senaste innebär ohyggliga transporter som varar i över en vecka.

Italien importerar årligen närmare 200 000 hästar för slakt. 70 procent av transporterna har hittills kommit via Ungern och in genom den italiensk-slovenska gränsstationen Gorizia, Sydeuropas viktigaste uppsamlingsplats för hästar.

Carlo Faillace besökte för några månader sedan gränsstationen för att inspektera förhållandena.

– Vi bad att få inspektera inifrån men man vägrade släppa in oss. Det vi såg visade att det är en vidrig plats och att djurhanteringen är ovärdig.

Aftonbladet har talat med flera av de speditörer som är mellanhänder i hästaffärerna vid gränsstationen i Gorizia. De flesta har avböjt att kommentera uppgifterna om att det förekommer svenska hästar i transporterna med hänvisning till sin lojalitet till uppdragsgivaren.

Svenska hästar blir polska

Men en av speditörerna berättar att det dagligen kommer lastbilar med hästar från Polen.

– Möjligheten finns att svenska hästar där omvandlas till polska på papperet, det är något vi inte kan säga.

När vi talar med speditören bekräftar han att fyra polska hästbilar just gått i väg till dels ett slakteri utanför Bari i södra Italien, dels till ett slakteri i Torino som drivs av syditalienare från Baritrakten.

– En annan lång transport passerade nyligen från Litauen med destination Cagliari på Sardinien, det är en rejäl resa.

Enligt en svensk lastbilschaufför som bevittnat hästtransporter vid en italiensk gränspassering gör chaufförerna det enkelt för sig.

– Jag har sett hur man bara sticker in vattenslangar i vagnarna och spolar i stället för att ta ut djuren och rengöra lastbilen och låta hästarna dricka ur hinkar, säger han.

Hästarna förlorar femtio kilo i vikt

En hästuppköpare i Warszawa i Polen bekräftar att det rör sig om långa och svåra transporter.

– Hästarna förlorar inte 25 kilo under resan utan kanske 50 för förhållandena är hemska. Yngre och välskötta hästar klarar naturligtvis den långa resan bättre trots trängsel och stress.

Polacken konstaterar med viss irritation att verksamheten störs av djur-rättsaktivister.

– De ligger och vakar längs de färdvägarna.

Nytt att svenska hästar ingår

Att svenska hästar ingår i den illegala handeln har hittills inte varit känt hos de internationella djurrättsorganisationerna.

– Uppgifterna är mycket intressanta och kommer i rätt tid eftersom Sverige för tillfället har ordförandeskapet i EU där djurtransporterna det senaste halvåret varit i fokus, säger Carlo Faillace.

– Jag hoppas mycket på det svenska ordförandeskapet och hoppas att er statsminister engagerar sig.

AFTONBLADET AVSLÖJAR