Bottenbetyg för bredbandsbolagen

70 procent av ComHems kunder missnöjda i Aftonbladets undersökning

NYHETER

Bredbandsbolagen får bottenbetyg.

Telias ComHem väcker missnöje hos nära 70 procent av de kunder som svarat på Aftonbladets nättidning.

– Vi har haft stora problem med vår kundtjänst så det är en rättmätig kritik, säger Anders Johansson, pressansvarig för ComHem bredband.

Bredbandsuppkopplingar får Aftonbladets läsare att se rött.

Främst är det ständiga driftstopp, dålig hastighet på uppkopplingen och en undermålig service som upprör kunderna.

15 500 svarade

Bland de 15 500 bredbandskunder som svarat på Aftonbladets nätfråga var drygt hälften av de som svarade missnöjda med sin bredbandsuppkoppling, bland de sex leverantörer som fanns med i undersökningen.

Högst andel missnöjda har leverantören Thalamus Networks med 69,7 procent av de som valde att svara. Thalamus Networks har omkring 4000 abonnenter och hade minst andel, 1447 personer som svarade på nätfrågan.

Marknadschefen på företaget, Thomas Rebemark bemöter kritiken:

– Jag är förvånad när jag ser de siffror ni fått fram. Våra egna undersökningar visar att våra kunder är väldigt nöjda. På de ställen vi figurerar tillsammans med andra får vi generellt högre betyg än andra, säger han.

ComHem näst sämst

Näst sämst och med ett större antal svarande är ComHem. Av de 3510 personer som svarade kände sig 68,7 procent missnöjda med företagets tjänster.

Främst är det servicen hos kundtjänst som får underbetyg. En frustrerad ComHem-användare som kallar sig Pelle skriver i ett inlägg till Aftonbladet:

”ibland har man inte kunnat logga in på flera dagar.....Support och felanmälan är det ofta upptaget på....och har man tur hamnar man i telefon kö....kan sitta där i 30-45 minuter...om man inte blir nedkopplad..och får börja om igen i kön....man har aldrig en aning om det är 2 personer före en i kön eller 345897 personer...Sådan service har många små företag... men ej Telia/Comhem....”

”Ljuger om hastighet och support”

En annan kund,skriver:

”ComHem ljuger om såväl kommunikationshastighet som vid support! Den hastighet som utlovats av ComHem är 128 Kbit/s ut och 512 Kbit/s in. Med en grov bedömning kan vi som har haft denna tjänst i över ett år nu konstatera att denna (relativt låga) kommunikationshastighet nästanaldrig tillhandahålls. Mycket ofta(!) går kommunikationen ner helt. Någon som helst kompensation från LKF eller ComHem har aldrig utgått.”

Anders Johansson, pressansvarig för ComHem håller med om kritiken:

– Det vi främst har haft problem med är vår kundtjänst som varit kraftigt överbelastad under hösten, det har vi beklagat till våra kunder. Efter årsskiftet har förstärkt personalen och kapaciteten så nu ska det fungera bättre, säger han.

Många har skrivit saker den senaste veckan som ”Tar evigheter att komma fram på kundtjänsten. Vet fler som har problem med det nu”. Varför fungerar det fortfarande inte?

– Det finns alltid en inkörningsperiod som är lite tung men kapaciteten ökar kontinuerligt. Han menar att problemen med kundtjänsten beror på att företaget underskattat det stora intresset för bredband:

– Vi har 30 000 kunder som surfar, försäljningen har varit så god att vi inte hunnit med. Naturligtvis ska vi ha en bra kundtjänst och jag hoppas att inte våra kunder förlorat förtroendet för oss, säger Anders Johansson.

Har ni kompenserat missnöjda kunder?

– Nej inte rent generellt. I stället har vi lagt resurser på att förbättra servicen framöver, säger Anders Johansson.

Bottenlistan - bredbandsanslutning

Annika Sohlander