”Ölansvarig” ser till att reglerna efterlevs

NYHETER

Socialministern vill skärpa reglerna för försäljning av folköl.

Bland annat ska alla butiker ha en utbildad "ölansvarig" som ser till att 18-årsgränsen efterlevs.

- Jag tycker att de här reglerna verkar för byråkratiska, säger Göran Orre, informationsdirektör på bryggerijätten Carlsberg Sverige.

Alla butiker som säljer folköl ska ha en ölansvarig.

Butikerna ska också anmäla till sin kommun att de säljer folköl. Kommunen kan då sätta upp ett register över butikerna, och kräva dem på en tillsynsavgift.

Det är några av socialminister Lars Engqvists förslag.

- De som inte lever upp till detta kan kommunen förbjuda att sälja i upp till ett år, säger han till Sveriges Radios Ekoredaktion.

Socialministern får stöd av Alkoholinspektionen, som också fungerat som remissinstans.

- Vi stöder förslagen, men vet inte exakt hur kontrollen ska gå till, säger Gun Neuman, Alkoholinspektionens generaldirektör.

Kritik från bryggerinäringen

Däremot får förslagen viss kritik från bryggerinäringen.

Göran Orre på Carlsberg Sverige - före detta Pripps och Falcon - befarar att reglerna är för byråkratiska.

- Hårda regler behöver inte innebära att man når det resultat man är ute efter, säger han.

- Man måste i första hand bygga upp en förståelse och en vilja hos butikerna att upprätthålla reglerna.

Bryggerinäringen har tillsammans med livsmedelshandeln drivit en egen kampanj för att 18-årsgränsen ska följas.

- Vi har nått väldigt bra resultat, men tyvärr når man inte ut till alla.

Försäljningen av folköl har under de senaste åren dalat kraftigt i södra Sverige. De höga skatterna gör att privatimporten ökat.

- Folk åker till Danmark och Tyskland och köper starköl istället för att köpa folköl hemma, säger Göran Orre.

För bryggerinäringen ställer det till problem. Nyligen tvingades bland annat Åbro bryggerier att säga upp ett 50-tal anställda.

Efterlyser skattesänkning

Bryggerierna har länge efterlyst att skatten på öl sänks till en EU-standard.

- Det försvårar vår situation att det går att få öl till halva priset på andra sidan Öresund, säger Göran Orre.

Aftonbladets nätläsare är delade i frågan.

Vid åttatiden på torsdagskvällen hade över 7 600 personer svarat på frågan ”Behövs hårdare kontroll av folkölsförsäljningen?” på Aftonbladets nätupplaga.

49 procent av läsarna svarar ja på frågan, 51 procent svarar nej.

Andreas Alfredsson