”Winberg kände till hästplågeriet”

I dag tar riksdagen upp den illegala exporten till Europa

NYHETER

I dag blir det debatt i riksdagen om hur svenska hästar slaktas.

Gudrun Lindvall (mp) kräver att jordbruksministern ska ta problemen på allvar.

- Hon har känt till den hemska hanteringen ett bra tag, säger riksdagskvinnan.

I måndags avslöjade Aftonbladet att svenska hästar illegalt exporteras till slakt i framför allt Sydeuropa där efterfrågan på hästkött rusat i höjden efter larmen om galna kosjukan.

Experter i hästbranschen bekräftade att även svenska hästar hamnar i de kritiserade transporterna. I vissa fall fraktas hästarna i tio dagar innan de når slutmålet Italien.

I tisdags reagerade jordbruksminister Margareta Winberg på de nya uppgifterna och lovade att ta upp dem med den italienske jordbruksministern.

"Jag har tagit upp frågan"

- Jag förstår inte hur Margareta Winberg kan påstå att hon inte kände till detta. Jag har tagit upp frågan om att runt 5 000 hästar försvinner ut ur landet i såväl en motion som i EU-nämnden. Men jag har bara fått ett nonchalant svar från jordbruksministern, säger Gudrun Lindvall, ledamot i miljö- och jordbruksutskottet.

Efter hennes interpellation blir det i dag debatt i riksdagen.

- Jag är glad att Aftonbladet granskat hästtransporterna. Det är dags att dra igång en diskussion även i regeringen. Det är en skam att detta förekommer i Sverige.

Gudrun Lindvall, själv hästägare, har reagerat hårt på att högre slaktpriser i utlandet prioriteras framför en värdig död för uttjänta hästar.

I samband med Aftonbladets artiklar underströk partiledaren Lars Leijonborg att folkpartiet kräver en maxgräns på 50 mil för transporter.

"De måste slaktas på hemmaplan"

- Det är absurt. Det är ju en sträcka motsvarande Stockholm-Göteborg och det är inte klokt att sjuka hästar ska behöva utstå det. Hästarna måste helt enkelt slaktas på hemmaplan.

Gudrun Lindvall ifrågasätter att tullen inte kontrollerar utgående hästtransporter och hoppas på ett konkret svar från jordbruksministern i dag.

- Hon kan inte fortsätta att tala om hur man ska komma till rätta med transportproblemen inom EU så länge vi själva inom landet inte kan kontrollera transporterna. Det är inte trovärdigt.

detta har hänt

Britt Peruzzi