Jonas Birgersson tror på USA-marknaden

NYHETER

NEW YORK

Framfab:s grundare Jonas Birgersson ser stora möjligheter på den amerikanska marknaden. Han kritiserar dock hur beskedet om neddragningar i Bredbandsbolaget framfördes.

- Det var naturligt att säga upp anställda, då vi kommit förbi den första fasen av uppbyggande. Men det är lustigt att man inte kommunicerade beskedet om neddragningar bättre, sade Birgersson.

Amerikanska analytiker som lyssnade till Birgersson i New York var dock hoppfulla inför framtiden.

- Vissa neddragningar och en fallande börskurs behöver inte betyda så mycket. Framfab kan bli ett spännande bolag i framtiden, sade en amerikansk investerare till TT.

Jonas Birgersson var i New York för att öppna teknologiföretaget Framfab:s nya försäljningskontor i de trendiga och dyra kvarteren i Soho. Kontoret ska förstärka försäljningen av företagets tjänster på den amerikanska marknaden. Sent på torsdagen öppnades kontoret officiellt av Jonas Birgersson tillsammans med andra representanter för Framfab-koncernen.

- Just nu är det viktigt, men inte särskilt svårt att komma in på den amerikanska marknaden, sade Birgersson till TT.

Kontoret i New York har 15 anställda med inriktning på försäljning, samtidigt som Framfab har teknisk forskningsverksamhet i Palo Alto i Kalifornien.

Stora möjligheter

Trots det plötsligt negativa klimatet som omgärdar den nya teknologins framväxt och möjligheterna att tjäna pengar på Internet, såg Birgersson reella möjligheter att växa i USA.

Han fick dessutom hjälp av den inflytelserika kabelkanalen CNBC, som inriktar sig på ekonomiska nyheter. Kanalen bjöd in Birgersson som morgongäst på fredagen.

- Inför intervjun frågade de mig om vilka tre hemligheter som bidragit till vår framgång. Jag tror att det är vår positionering inför framtiden när det gäller nya digitala lösningar och våra ansträngningar att skapa en teknologi som inte bygger på hemdatorn, utan teknologi som är ekonomiskt överkomlig likt tv-apparaten och stereosystemet. Dessutom innebär vår multikulturella inriktning en fördel på den amerikanska marknaden, sade Birgersson till TT.

Men Jonas Birgersson tvingades samtidigt att försvara de dystra beskeden kring Framfab och Bredbandsbolaget, med uppsägningar som slagit hårt i Sverige.

- Det är intressant att reaktionerna i Sverige är så negativa, då vi möter fullständigt motsatta reaktioner utomlands, sade Birgersson som fortsätter till Kanada efter besöket i New York.

Grim Berglund/TT