Marknadschefen på Ericsson avgår

NYHETER

Fiaskot för Ericssons mobiltelefoner blev för mycket.

Marknadschefen Jan Ahrenbring fick bära hundhuvudet.

I går avgick han.

Officiellt fick Jan Ahrenbring inte sparken utan slutade på egen begäran. Det plötsliga avhoppet kommer efter en rad bakslag för mobiltelefonerna och tecken på att jobbet i själva verket successivt togs ifrån honom:

Fortsatta jätteförluster

Bokslutet visar på fortsatta jätteförluster.

Nyligen kom nya siffror som visar att Ericsson tappade ytterligare marknadsandelar under fjärde kvartalet förra året.

Beslutet att lägga ut tillverkningen på amerikanska Flextronics kritiserades hårt eftersom det inte är produktionen utan design och marknadsföring som är Ericssons problem, de områden som Ahrenbring hade ansvar för.

"Tröttnade och gick"

Jan Ahrenbring, som jobbat på Ericsson i 15 år, ersätts av Philip Vanhoutte som är medlem i ledningsgruppen för divisionen.

- När Vanhoutte anställdes för bara tre månader sedan började Ahrenbrings befogenheter beskäras. Någonstans där skar det sig och Jan Ahrenbring tröttnade och gick, säger Mikael Törnwall, analytiker på Finanstidningen.

Åsa Erlandson