Så mycket sprit dricker unga

Alkoholforskare: Nu är det inne att supa sig berusad

NYHETER

Det är trendigt att dricka alkohol. Svenska tonåringar super allt mer. Precis som ungdomar över hela Europa gör.

Orsakerna är flera:

Alkohol blir allt mer accepterat i samhället. Tillgängligheten och utbudet ökar och priserna sjunker.

Spriten tar över ungdoms-tv. I tv-såpor flödar alkoholen.

På internet slåss sprit- och öltillverkare om ungdomarnas gunst.

I dag samlas ungdomar, politiker och forskare från hela världen samlas i Stockholm. Deras uppdrag: att stoppa ungdomsfylleriet.

På tv:s reklamfilmer tar vackra ungdomar en klunk lättöl.

I verkligheten handlar det om mycket mer.

Och spritkurvan pekar stadigt uppåt. Flaskorna talar sitt tydliga och obehagliga språk. Ungdomar super sig fulla. Ofta.

14 flaskor starksprit motsvarar genomsnittet för 16-åriga pojkars alkoholkonsumtion under ett år. Flickorna dricker åtta flaskor.

- Fler ungdomar dricker sig berusade i dag än för tio år sedan, det är inne att dricka, säger alkoholforskare Håkan Leifman.

Han är en av dem som deltar i WHO:s europeiska ministerkonferens om ungdomar och alkohol. Drottning Silvia är där, liksom Göran Persson. Över 500 alkoholforskare och politiker finns på plats i Stockholm.

För att presentera ny forskning och en deklaration om hur alkoholens skador ska minskas i Europa.

I Sverige är alkoholkonsumtionen bland unga nästan lika hög som under rekordåren på 70-talet. Problemen ökar med varje centiliter. En färsk undersökning visar att:

14 procent av svenska 16-åringar hamnar i slagsmål på grund av alkohol.

13 procent har haft sex som de ångrar dagen efter.

Sju procent har skadats i fyllan.

Det har blivit lättare och billigare att dricka i Sverige. Den europeiska dryckeskulturen har gjort drickandet inte bara till lördagsfest och söndagsbakfylla, utan till ett naturligt, festligt vardags.

- Det alkoholpolitiska klimatet har förändrats i och med EU-medlemskapet och att vi reser mer och kommunikationerna har stärkts, säger Björn Hibell, vd Centrumförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning.

Det märks på antalet alkoholtillstånd som nästan fyrdubblats på några år. På Systembolagen som blir fler och har öppet längre och oftare.

Införselransonerna för vin och öl ökar varje år och alkoholen blir billigare. Den mer liberala inställningen till alkohol har förändrat våra umgängesvanor, nu dricker vi allt mer på restaurang. Attityderna har också mjuknat. Cirka 65 procent av svenskarna vill kunna köpa vin och öl i matbutiken.

I samma takt som den restriktiva svenska alkoholpolitiken faller, stiger spritkurvan. För vuxna och för ungdomar.

- Det liknar hyckleri, att öka tillgängligheten på alkohol och samtidigt uppröras över att ungdomar dricker mer, säger Thomas Hvitfeldt, alkoholforskare, CAN.

Alla såpor har en bar. SVT:s Rederiet, Treans Vita Lögner, Fyrans Skilda Världar och Femmans Hotell Seger. Alkohol ger såpan lite festglans på tisdagkvällen.

- Det dricks betydligt mer på tv än i vardagslivet, vårt vanliga liv är för tråkigt att skildra, säger alkoholforskaren Robin Room.

En undersökning som Aftonbladet gjort på såpor, dokusåpor och reseprogram under en vecka visar att starka drycker hör till.

Vin, öl, sprit och champagne har en större eller mindre roll i alla program. I Femmans nya serie Res-tv dracks det mest alkohol.

Programledaren Pontus Gårdinger tog bland annat med tittarna på barrunda i Madrid. Med en ny öl i handen i varje bar.

- Budskapet är inte att dricka alkohol. Jag ville visa vilken kultur som finns i Madrid, säger Gårdinger.

Dokusåporna är dagens nöjesprogram för ungdomar.

- Vi har fått en mer liberal syn i tv, både när det gäller alkohol, sex och privatliv. Utbudet är mer sensationsinriktat, säger mediaprofessor Bo Reimer.

Kanal fems såpor använder alkohol för att föra handlingen framåt. I Big Brother östes öl och vin in och vips dansade deltagarna lättklädda på bordet.

I dokusåpan Villa Medusa är spriten ett återkommande inslag.

- Programmet ska spegla ungdomars charterresa och där finns, vad jag förstår, en viss del alkohol med i spelet. Jag tycker inte vi ska dölja den verklighet som finns, det vore värre om vi censurerade, säger Anders Knave, programchef på Kanal 5.

Alla kanaler är noga med att poängtera att de inte glorifierar drickande. Treans Baren som riskerar att mista sitt sprittillstånd på grund av bråk och fylleri är restriktivare i dag.

Med vad deltagarna får dricka och vad som ska visas i bild.

- Det finns en medvetenhet jämfört med första säsongen. Vi vill inte framhäva eller förhärliga den typen av konsumtion. Men det är en balansgång, en bar är en tacksam och dynamisk miljö, säger Staffan Erfors, programchef på TV3.

Vodkaflaskan är i centrum på www.absolut.com. Sajten är tekniskt avancerad och designad för att attrahera en ung och modemedveten publik. Filmer och musik gör upplevelsen total. Webbplatsen har prisats för sin originalitet men också gjort Konsumentverket uppmärksamt.

- Vi utreder just nu om Vin och Sprit bryter mot lagen, säger Agneta Kurttila, handläggare, Konsumentverket.

Via internet når sprittillverkarnas reklam även i Sverige utan att behöva ta någon omväg förbi alkoholreklamlagen. Surfaren kan vara 15 eller 67 år. Tillverkarna nöjer sig med att be besökare under 20 att snällt surfa vidare.

- Vi vänder oss inte till ungdomar utan till en internationell, vuxen publik. Tyvärr är det ett generellt problem med internet, man kan inte stänga ute vissa grupper, säger Eva Kempe Forsberg, marknadsdirektör, Absolut AB.

Det finns många sätt att undkomma svensk lagstiftning. Ungdomskanalen sänds från England och på kvällar och nätter varvas musiken med reklam för starköl och sprit. Spritreklamen sänds först lite senare på kvällen för att inte de allra yngsta ska behöva ta del av den.

Tre unga män. På en festivalgräsmatta. Funderar över var i världen de är snyggast. Bilderna speglar en ungdomskultur och kommer från Pripps lättölsreklam.

Bryggerinäringen har egna etiska reklamregler. Inte rikta sig till ungdomar och skådespelarna ska inte vara äldre än 25 år.

Grabbarnas frisyrer, kläder säger en sak - Pripps informationschef en annan.

- Jag tycker nog att de ser äldre ut. Vi riktar oss inte till ungdomar och vi tar ett samhällsansvar, men individen måste ta ansvar också, säger Göran Orre.

Alla bryggerier säger samma sak. Ändå är hemsidorna utformade för att locka en ung publik. Där bjuds besökarna på popmusik, festivaler, edge-sporter och raggningstips. Och ölreklam.

I ett reklamdataspel som laddas ned från Falcons hemsida, tävlar ungdomarna i att servera öl snabbast.

- Vi verkar för att man ska dricka öl och är emot missbruk. Jag har dåligt samvete när unga missbrukar vår produkt, men vi kan inte komma med pekpinnar, säger Peter Mattsson, vd Bryggareföreningen.

Regeringen föreslog i veckan att stänga krogarna redan klockan tre och försvåra för ungdomar att köpa folköl. I år läggs drygt 1,6 miljoner kronor på att få svenska ungdomar att dricka mindre. Satsningen väger lätt i jämförelse med marknadsföringen av öl, vin och sprit.

Enligt Sifo plöjde enbart bryggerinäringen ned en kvarts miljard kronor på lättölsreklam i tv och tidningar förra året.

Svensk alkohollag och EU:s direktiv är tydliga. Alkoholreklam får inte vända sig till ungdomar.

- Spritbolagen bryter mot reglerna i stort sett dagligen. Någon borde gå i bräschen och anmäla reklamen till EG-domstolen, säger Gunnar Ågren, folkhälsoinstitutet.

Forskarna är ense: Minska den totala konsumtionen så minskar ungdomssupandet. Dricker vuxna lite så dricker unga lite.

Vuxna dricker dubbelt så mycket som 16-åringarna. Ändå är vår alkoholkonsumtion blygsam i jämförelse med vinländerna i syd. Där är konsumtionen stor och skrumplever vanligast i Europa.

Men alkokulturen blir allt mer lika i länderna. Alkoholkonsumtionen drar norrut.

Lovisa Lantz, ordförande i UNF, är rädd för utvecklingen.

- Vi lever inte i någon särskild värld. Hela alkoholkulturen smittar av sig på unga. Därför är alkohol inget ungdomsproblem, det är ett vuxenproblem, säger hon.

AFTONBLADET DOKUMENT

Jessica Ritzén