”Viktigt att unga blir sedda”

Drottning Silvia invigde WHO-konferensen i dag

NYHETER

Regeringen ska i höst bestämma sig om ett förslag som stoppar smygreklam för starköl. Det beskedet gav socialminister Lars Engqvist på måndagens WHO-konferens om unga och alkohol.

Den invigdes av drottning Silvia som vill lära unga dricka med måtta.

Varje år dör mer än 55 000 unga i Europa i alkoholrelaterade skador. Medan alkoholkonsumtionen går ner bland de vuxna, så ökar den bland de unga. Allt fler europeiska ungdomar tycks också ha anammat det nordiska supandet. Att dricka för att bli full har blivit vanligare.

Men budskapet från världshälsoorganisationen WHO och den svenska regeringen är ändå inte ett totalförbud för alkohol.

Drick med måtta

Så serveras också vin vid banketten för de 51 ländernas delegater och ungdomsrepresentanter.

- Vi har haft en diskussion om det. Vid vår mottagning serveras ett glas vin till maten, och sedan finns det alkoholfria alternativ och fruktdrycker för de andra, säger Engqvist.

- Vi arbetar inte efter ett totalt förbud för alkohol, vi arbetar för att vi ska få en balanserad och ansvarsfull alkoholmiljö.

Inte heller drottning Silvia som invigde konferensen, förespråkar ett totalförbud. Hon tycker att de vuxnas budskap till de unga ska vara att dricka med måtta, sade hon till TT efteråt.

- Jag har inget emot att dricka ett glas, men när det blir för mycket...

Det är viktigt att de unga blir sedda av de vuxna och får lära sig att stå emot droger, anser drottningen.

- Jag hoppas att de har så starkt självförtroende att de själva kan säga nej.

Åtgärder mot reklam

Den allt mer aggressiva reklamen för alkohol står på dagordningen under den tre dagar långa konferensen. Alkoholreklam är ett av de största problemen kopplade till ungas alkoholkonsumtion, enligt världshälsoorganisationen WHO.

- Det finns en tydlig koppling mellan reklam och alkoholkonsumtion bland unga, sade WHO-chefen Gro Harlem Brundtland vid konferensens öppnande.

Vid ett särskilt möte i spanska Valencia senare i år, hoppas WHO förmå alkoholproducenterna att ta sitt ansvar.

Sverige hör till de länder som har de hårdaste restriktionerna för reklam. Ändå kan det bli skärpta regler. Frågan som diskuteras är om man exempelvis ska få kalla ett öl Pripps när det finns både som lättöl och som starköl.

- Förväxlingsrisken är inte acceptabel, sade Engqvist och lovade återkomma i höst.

Ett mål för EU, enligt Engqvist är åldersgränser och på sikt minimiskatter. Idag har till exempel Österrike inga gränser alls.

Engqvist tror inte att övriga EU-länder köper Sveriges hårda regler - 20 år för inköp och 18 år för konsumtion på krogen.

- Jag tror att vi åtminstone kan komma överens om att alla ska ha åldersgränser, säger Engqvist.

Christina Olsson/TT Lillemor Idling/TT