”Smygreklamen ska stoppas”

NYHETER

I går berättade Aftonbladet att bryggerierna lockar ungdomar att dricka alkohol. Nu går socialministern till motattack.

– Smygreklamen ska stoppas, säger Lars Engqvist.

Det är redan förbjudet att göra reklam för alkohol i Sverige till skillnad från många andra EU-länder. Men lättöl får marknadsföras. Problemet är att lättölsreklamen knappast för tankarna till lunchdryck. Nu vill socialministern stoppa den förtäckta starkölsreklamen.

– Det finns ju inte en människa som tror att ungdomarna på bryggan i reklamen dricker lättöl, säger Lars Engqvist.

Svårt neka varumärke

Ett av förslagen är att bryggerierna inte får använda samma namn på lättölen som på dess starkare variant. Det kan dock vara svårt att neka företagen rätten till sitt eget varumärke.

Men det finns andra sätt.

– Man kan tänka sig att lättölen måste ha en helt olik förpackning, säger Engqvist.

Förslaget presenteras av regeringen i höst.

Jessica Ritzén