Telia vill chockhöja priset på bredband

”Det blir nog dubbelt så dyrt”

NYHETER

Dagens billiga bredbandsuppkopplingar till Internet kommer inom något eller några år att försvinna. Det tror Karin Moberg, vd i Telia e-bolaget som utvecklar och säljer bredbandstjänster till hushåll och småföretag.

Trots det är hon helt övertygad om att bredband kommer att slå igenom stort i de svenska hushållen. Men i första hand är det inte alla nya tjänster som lockar.

- Vi vet att det i första hand handlar om en önskan att få ett fast pris och kontroll över utgifterna, snabbare Internet, möjligheten att ringa och surfa samtidigt. Först långt efter det kommer olika önskemål om tjänster, sade Karin Moberg på onsdagen under ett seminarium i Stockholm om bredbandets framtid.

För de svenskar som fått chansen har bredband inneburit en betydligt lägre månadskostnad för surfandet, jämfört med den majoritet som ännu är hänvisade till det vanliga telefonmodemet med minutpris. Men det är en utveckling som inte kommer att fortsätta tror hon.

Huggsexan över

- De senaste åren har inneburit en huggsexa om kundavtal för att få marknadsandelar, men det kommer att förändras, sade hon.

Jämfört med Europa ligger de svenska bredbandsavgifterna mycket lågt.

- På många håll är det minst dubbelt så dyrt och det är nog dit vi kommer, spådde hon.

- Jag tror också att det betyder att konsumenterna får ett baspaket och därefter får betala tillägg utifrån de egna önskemålen.

Olika val vill Telia också skapa förutsättningar för på den bredbandsportal "Startsidan" som inom kort ska lanseras.

- Till exempel gäller det tillgången till sex- och spelsidor på nätet som vi söker vägar att hitta begränsningar till. Den som vill ha tillgång till de sidorna måste aktivt välja möjligheten. Inte minst tror vi att det här är en välkommen begränsning bland barnfamiljer, menar hon.

Sverige unikt

Sverige och de svenska konsumenterna lever i en särställning i Europa och världen när det gäller tillgången till datorer, bredband och möjligheten att ta till sig den nya tekniken. Analysföretaget Forrester research tror att 27 miljoner européer kommer att ha bredbandsuppkopplingar år 2005. Men de är ojämnt fördelade. 40 procent av svenskarna njuter bredbandets fröjder alltmedan begreppet knappt existerar i Grekland, förutspår Forrester.

Hälften av de 27 miljonerna får sin uppkoppling via ADSL, alltså via den "uppskrämda" telefonkabeln.

Efterfrågan på den tjänsten har tagit Telia på sängen. I 25 orter runt om i Sverige bygger man om telefonstationerna för brinnande livet, men trots det är väntetiderna i de flesta fall flera månader innan modemet skickas ut och en uppkoppling kan ske.

Anders Lignell/TT