Svenska folket: Stoppa affären

Tiotusentals röstade nej till nya storbanken

NYHETER

Åtta av tio av Aftonbladets läsare säger nej till den nya jättebanken SEB Swedbank.

Över 31 400 sa i går sin mening på nätet.

Och här är de två som kan sätta stopp för hela affären:

Ann-Christin Nykvist och Mario Monti.

Båda har tidigare visat att de inte backar för att sätta käppar i hjulet för stora företagsfusioner.

Så sent som för drygt en vecka sedan stoppade Ann-Christin Nykvist, generaldirektör för Konkurrensverket, de fyra storbankerna SEB, Nordbanken, Handelsbanken och Föreningssparbanken.

De fick blankt nej till att köpa Postgirot och slå samman det med det gemensamt ägda Svenska Girot.

- De försöker köpa bort en konkurrent, vilket allvarligt kommer att skada konkurrensen och höja priserna, sa hon då.

Ann-Christin Nykvist ville i går inte kommentera sammanslagningen av SEB och Föreningssparbanken till nya SEB Swedbank. Ärendet har inte hamnat på hennes bord ännu.

Europas tuffaste byråkrat

Det kommer också att hamna hos Mario Monti i Bryssel.

Monti, EU-kommissionär för konkurrensfrågor, beskrivs som Europas tuffaste byråkrat.

Volvo och Scania fick känna av det i mars i fjol. Då stoppade Monti de svenska sammanslagningsplanerna.

En av hans tre huvudmotiveringar löd:

- Konsumenterna missgynnas. Volvo-Scania kan höja priserna utan att köparna har möjlighet att välja något annat märke.

Den nya jättebanken fick redan i går signaler från Estland och Litauen om de konkurrensproblem som väntar.

Både SEB och Föreningssparbanken är stora aktörer i de baltiska staterna. Tillsammans skulle SEB Swedbank kontrollera 80 procent av marknaden i Estland och 60 procent i Litauen.

Men inget av dessa länder tänker tillåta det. Något som i sin tur tvingar SEB och/eller Föreningssparbanken att sälja någon av de baltiska banker de nu äger.

Konkurrensverket har 25 dagar på sig när SEB Swedbank kommer in med sin förfrågan om sammanslagningen.

Men ett avgörande kan dröja längre än så. Konkurrensverket har rätt att begära ytterligare tre månader för en "fördjupad studie".

Jättebankfusionen möttes redan i går med kritik från konsumentorganisationerna.

Vilhelm Nordenanckar, avdelningschef för bank- och kreditfrågor på Konsumentverket, ser inte en enda fördel.

- Allt talar för att den här ännu större koncentrationen inte kommer att underlätta för konsumenterna.

En del konsumenter hoppas att det ska bli lättare att låna?

- Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli det. Bankerna kan kapa kostnader nu. Men kommer det till del för kunderna? Eller tas det som vinst till aktie-ägarna?

Du tror inte att de kommer att locka med sänkta avgifter heller?

- Knappast. När de inte gjort det tidigare, så.

Göran Jönsson, chef för Konsumenternas bankbyrå, säger:

- Det är bara att beklaga att urvalet minskas, att konkurrensen försvagas. Konkurrensverket kommer sannolikt att granska den här affären ingående och med väldigt kritiska ögon.

Svenska folket har ilsknat till

På Allmänna reklamationsnämnden har man märkt en ökande ilska hos allmänheten gentemot bankerna. Värst var det under bankkrisens dagar i början av 90-talet med 700 ärenden under ett år. Lägst var det 1997 med 364 klagomål.

Sedan dess har det stigit stadigt. I fjol klagade 536 personer.

- Det är mest kontokorts-ärenden och förlust av bankomatkort med svinn som inte återfås. Men även värdepapper, köp av aktier, har ökat, säger Torsten Palm, avdelningsansvarig på banksidan på Allmänna reklamationsnämnden.

SEB Swedbank

Leif-Åke Josefsson