Hela taket slets bort

Två svenskar dog, 20 skadades svårt

NYHETER

KÖPENHAMN

Två svenskar omkom och 20 skadades mycket svårt vid busskatastrofen i Köpenhamn i går kväll.

Ännu i onsdags kväll vårdas sju personer på intensivvårdsavdelningen i Köpenhamn - några av dem i respirator.

Bussen körde in i bron med sådan kraft att hela taket skalades av.

Den stora dubbeldäckaren med 57 passagerare som besökt restaurangmässan på Bella Center var på väg till Nyhavn i centrala Köpenhamn klockan 18.20 i går kväll.

Vid Knippelsbron såg aldrig bussföraren varningsskyltarna om att den fria höjden bara var 3,10 meter. Han körde enligt färdskrivaren med 65 kilometers hastighet rakt in i bron med den drygt 3,90 meter höga bussen.

Svårt skadade i rygg och nacke

Två busspassagerare dödades omedelbart. Enligt uppgift satt den ene längst fram och den andre längst bak.

De som satt på de fem första sätena på dubbeldäckarens andra våning fick ta emot den värsta smällen och skadades svårast.

Larmet gick omedelbart och efter bara tre minuter var de första räddningsfordonen framme på olycksplatsen.

Flera av de svårast skadade hade brott på nacke och rygg och ambulanser rekvirerade stödkragar från hela Storköpenhamn innan man kunde börja flytta de skadade och föra dem till sjukhus.

Sammanlagt 34 ambulanser från Köpenhamn, Fredriksberg och Gentofte deltog i räddningsarbetet och de körde hela kvällen till sjukhus med de skadade.

På Rigshospitalet kallades 100 i vårdpersonalen in som förstärkning.

Under onsdagskvällen vårdades sju personer på intensivvårdsavdelningen på Rigshospitalet i Köpenhamn. Vissa av dem kan riskera att bli förlamade.

Flera passagerare klämdes fast

En del av de skadade var fastklämda på den kraftigt demolerade övervåningen på bussen. Medan brandmän kämpade för att skära loss dem fick de skadade akut hjälp av flera läkarlag.

De värst skadade passagerarna kördes till Rigshospitalet där fem operationslag arbetade hela natten. Lindrigare skadade kördes till andra sjukhus i regionen. De som klarat sig bäst samlades på Amager Hospital där det upprättades ett kriscentrum.

Restauranganställda som besökt mässa

Passagerarna på bussen var restauranganställda från Skåne och Blekinge som besökt hotell- och restaurangmässan på Bella Center. De var inbjudna av Ica Meny och olycksbussen kommer från Göran Johansson Buss AB.

Ombord på bussen fanns, enligt de första uppgifterna i natt, personer från bland annat Malmö, Osby, Lund, Simrishamn och Karlskrona. De flesta är hemmahörande i Malmö.

Vid olyckstillfället var de på väg till Nyhavns Færgekro för att äta middag.

Ägaren till bussbolaget som den förolyckade bussen tillhörde tog sig i går kväll till Köpenhamn.

- Jag var här på sjukhuset en timme efter olyckan. Jag har ännu inte fått så mycket information om vad som hänt eller vad vi kan göra, säger han till Aftonbladet.

Två tidigare buss- olyckor vid bron

Arbetet komplicerades av att några av passagerarna som klarade sig oskadda själva lämnade Köpenhamn.

- Polisen har fått andrahandsuppgifter om människor som fanns med på bussen men som överlevt och gett sig av. Det gör det svårare att med 100 procents säkerhet fastställa offrens identitet, säger Malmöpolisens informationschef Lars Förstell.

- Många oroliga anhöriga vänder sig till polisen och därför har vi inrättat en extra informationstelefon.

Danska polisen inledde i går också en utredning av olyckan.

– I dag fortsätter vi hålla förhör med skadade och vittnen, och vi ska göra en teknisk undersökning av bussen, säger Flemming Steen Munck, talesman vid Köpenhamnspolisen.

På samma plats vid Knippelsbron har det skett två andra bussolyckor det senaste halvåret.

Dubbeldäckade bussar har blivit allt vanligare på svenska vägar. De används mest till längre charterresor.

Tomas Lekander, statistiker på Vägverket, säger till TT att det finns risker när ovana förare sitter bakom ratten.

- Det är lätt att glömma sig om man vant sig vid att köra bussar av normalhöjd.

Peter Rosén, vd för kollektivtrafikens utbildningsorganisation, säger att diskussionerna kring dubbeldäckarnas säkerhet tidigare mest gällt vind- känslighet.

Detta efter en olycka mellan Sala och Enköping i december 1998.

- Det var en dubbeldäckare som välte. Busstypen är nog generellt säker. Men när något händer beror det oftast på förarmisstag, säger Rosén.

Flera svåra bussolyckor

Per-Ola Ohlsson, Annika Sohlander, TT ( )