Tranebergsbron stoppas - igen

NYHETER

Nya Tranebergsbron skulle

lösa Stockholms trafikkaos västerut.

Nu ser den ut att bli ett fiasko.

Bygget är redan ett halvår försenat - i går stoppades det för andra gången på kort tid.

nya bron blev ett fiasko Bygget av Tranebergsbron är redan ett halvår försenat. Nu har Peab stoppat bygget igen, efter en undersökning som visar att berggrunden på Brommasidan är "dålig till mycket dålig".
Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
nya bron blev ett fiasko Bygget av Tranebergsbron är redan ett halvår försenat. Nu har Peab stoppat bygget igen, efter en undersökning som visar att berggrunden på Brommasidan är "dålig till mycket dålig".

- Det är en säkerhetsfråga. Vi kan inte ta några risker med liv när vi misstänker rörelser i berggrunden, säger Kjell Skoog, ombud på Peab som bygger bron.

Att det nya stoppet ytterligare kommer att försena invigningen är klart, även om ingen i ansvarig ställning vill uttala sig om hur mycket.

Orsaken till byggstoppet är rörelser i den nya brobågen. Bygget stoppades första gången strax före jul då Vägverket och Peab inledde en gemensam undersökning. För tre veckor sedan gav Vägverket klartecken för fortsatt bygge.

- Vi drog slutsatsen att rörelserna inte berodde på berggrunden, säger Allan Lek, projektansvarig på Vägverket.

"Dålig eller mycket dålig berggrund"

Men Peab har gjort en egen och mer omfattande undersökning som blev klar i förrgår kväll och som innebar att allt gjuteriarbete stoppades ännu en gång.

- Alla våra beräkningar pekar på att berggrunden på Brommasidan är för svag. Från början trodde vi att den låg i kategorin "bra berg" men allt tyder nu på att det i själva verket är "dåligt till mycket dåligt", säger Kjell Skoog på Peab.

Nu ska Vägverkets experter läsa rapporten, sedan ska de ha möte med Peab tidigast måndag. Först då kan de ge några svar på hur länge bygget ligger nere och hur mycket dyrare det blir.

Oklart vem som tvingas betala

Att förstärka en svag berggrund görs med pålning. Vanligtvis ska detta göras innan brofästet gjuts, nu får det göras bredvid och genom själva brofästet.

Ingen på Peab eller Vägverket vill säga hur mycket dyrare bron kommer att bli eller vem som ska betala.

- Det beror på vems fel det är, det vet vi inte ännu. Antingen blir det Peab eller så blir det vi, säger Allan Lek på Vägverket.

Tranebergsbrons skador upptäcktes för 20 år sedan

100-tals döda i brokatastrofer

Olle Castelius