”Ericsson säljer telefon med barnsex”

Protester mot annonskampanj i Asien

NYHETER

En mycket ung flicka i skoluniform som försiktigt lättar på blusens översta knappar.

Så saluför svenska Ericsson sin senaste ungdomsmodell T20 i Asien.

- Detta är att saluföra barnsexhandel. Annonskampanjen fläckar varumärket Ericsson, säger Lennart Lindgren, ordförande i Svenska Ecpat.

Asien är en av Ericssons viktigaste marknader. Därför har man valt att introducera sin nya mobiltelefon, ungdomsmodellen T20, där. Det görs med hjälp av annonser, föreställande en ung, asiatisk flicka som spänner en förförisk blick i betraktaren.

Annonsen pryds bland annat med texten "får inte prövas av de som fyllt 20, i så fall kan de förstummas, få handsvett och bli upphetsade över gränsen".

Ericsson Sverige visste inget

- Jag är mycket besviken att ett stort, seriöst företag som Ericsson använder sig av sådana här metoder för att kränga en mobiltelefon. Jag är förvånade över att det inte tycks finnas någon etisk policy i företaget, säger Lennart Lindgren på Ecpat till Aftonbladet.se. Ecpat är en organisation som bekämpar barnpornografi och barnprostitution världen över.

Ledningen för Ericsson Sverige säger sig inte ha känt till annonskampanjens utformning i Asien. Modellen T20 kommer bland annat att säljas i affärerna i Taiwan, Indonesien, Malaysia, Filippinerna och Vietnam.

”Inte bra för varumärket”

- Det finns vissa kulturella sammanhang som man måste beakta. Därför kan jag inte kritisera de lokala taiwanesiska besluten innan jag talat med dem personligen, och fått hela bilden, säger Bo Albertson, marknadschef för Ericsson Mobile Communications.

Men vad anser du själv om bilderna?

- Utifrån mitt svenska perspektiv kan jag hålla med om att bilden är tveksam.

Kritikerna menar att bilderna bjuder ut en skolflicka som sexobjekt?

- Så långt vill jag inte gå.

Vad innebär dessa annonser för varumärket Ericsson?

- Det är klart att det inte är särskilt bra, säger Bo Albertson.

Bo Albertson säger att svenska Ericsson har möjlighet att stoppa annonskampanjen, men att det är för tidigt att fatta ett sådant beslut i dag.

- Det är högst troligt att vi tar kontakt med Ericssons ledning för att få en diskussion kring den här kampanjen. Det är skamligt att ett svenskt företag säljer mobiltelefoner med hjälp att barnsex, menar Ecpats Lennart Lindgren.

Claes Thunblad