"Ett hån mot de anhöriga"

Professor: Mazdareklam en lek med familjetragedier

NYHETER

Mazdas senaste bil är så säker att bilbärgarna lika gärna kan begå självmord.

Det är budskapet i den nya reklamkampanjen som inleddes i går.

- Det här är att leka med mänskliga tragedier, säger Danuta Wasserman, professor i suicidprevention.

Bakom kampanjen står reklambyrån Romson.

Målsättningen är att profilera Mazda som Sveriges mest felfria bilmärke. Så felfri att bilbärgarna blir utan jobb. När de sen ser att den japanska biltillverkaren nylanserar sin senaste modell blir de så desperata att de väljer att lägga sig framför ett tåg, hoppa från ett höghus eller hänga sig från en bro.

Självmordsreklam. Mazdas reklambudskap är att företagets nya modell är så bra att bilbärgarna lika gärna kan ta livet av sig.
Självmordsreklam. Mazdas reklambudskap är att företagets nya modell är så bra att bilbärgarna lika gärna kan ta livet av sig.

"Vi försökte vara lite skojiga"

- Det är ett humoristiskt sätt att spegla den konflikt som uppstår när bilbärgare inte längre har bilar att ta hand om eftersom bilarna är så felfria, säger projektledaren Tommy Seidefors.

- I stället för att bara berätta att Mazda kommer med en ny bil försökte vi vara lite skojiga.

Danuta Wasserman ser ingen humor i kampanjen.

- Det här är ett hån mot dem som förlorat anhöriga genom självmord. Självklart blir de upprörda när någon leker med deras familjetragedi.

Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland män i åldern 15 och 44 år.

- Det är den yttersta konsekvensen av psykisk ohälsa och absolut inget att skoja om. Men reklambyråer tänker inte på sådant här, de vill bara ha uppmärksamhet.

Mazda ber om ursäkt

Danuta Wasserman är även orolig över ungdomars reaktioner.

- De kan identifiera sig med den här typen av bilder. Om de sen befinner sig i en svår livssituation kan de lockas att göra saker de inte skulle ha gjort annars. Väldigt många omogna tankar och fantasier kan sättas i omlopp i en desperat hjärna.

På Mazda har man ingen förståelse för kritiken. Man beklagar dock att människor har blivit upprörda.

- Vi hade inte en tanke på att kampanjen kunde väcka anstöt. Jag tycker att budskapet är alldeles för överdrivet för det, säger marknadsföringschefen Pontus Olsson.

- Men om någon tar illa vid sig får vi be om ursäkt.

Elisabeth Lindham