Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Självmords- reklam dras in

Annonserna föreställer bilbärgare som är på väg att ta livet av sig.

Nu gör Mazda allt för att stoppa kampanjen.

- Vi måste ta konsekvenserna av att människor blir upprörda, säger marknadsföringskonsulten Sven-Olof Sandell.

Bilderna sitter redan på hälften av landets annonstavlor. Tavlorna är det för sent att stoppa. Men den del av kampanjen som skulle ha dragits i gång i landets största tidningar i morgon gör man nu om.

- Vi vill få bort de mer dramatiska annonserna och byter ut bilderna mot snällare bilder. Jag hoppas verkligen att tidningarna hinner byta ut materialet.

Beklagar kampanjen

I gårdagens Aftonbladet riktade professor Danuta Wasserman skarp kritik mot Mazda. Hon tyckte kampanjen var ett hån mot självmordsoffers anhöriga.

- Det här är att leka med mänskliga tragedier, sade hon.

Sven-Olof Sandell beklagar att kampanjen har väckt anstöt.

- Vi tänkte ärligt talat aldrig på att människor kunde reagera så här. Men nu måste vi ta konsekvenserna av det.

"Får räkna med reaktioner"

På reklambyrån Romson är man inte lika förvånad.

- Man får räkna med den här typen av reaktioner när man gör kontroversiell reklam. Förhoppningen var ju att människor skulle reagera, säger projektledaren Tommy Seidefors.

Elisabeth Lindham
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet