Flygpassagerare vägrade logga ur datorn

- fick böta 400 dollar

NYHETER

400 dollar i böter blev straffet för en passagerare som vägrade stänga av sin dator ombord på i ett plan på Kastrup.

Dessutom tvingades mannen lämna planet och överlämnades till polis.

Det var en 36-årig tysk man från Berlin som tänkt sig att flyga hem från Köpenhamn med danska Cimber Air vid niotiden i går måndag.

Han hade med sig en bärbar pc och satt och jobbade när planet förbereddes för start.

Datorer klassas liksom mobiltelefoner som elektronisk utrustning och får inte vara påslagen ombord på flygplan vid start eller landning.

Kabinpersonalen uppmanade därför 36-åringen att stänga av datorn när planet började taxa ut.

- Men han vägrade. Så kaptenen beslutade vända tillbaka till gaten och vi kallades dit för att hämta honom och hans pc, säger Kenn Bodholc, vice poliskommissarie vid Köpenhamnspolisen.

Den envise passageraren greps och anhölls senare misstänkt för brott mot danska luftfartslagen. Han tvingades också betala 400 dollar i böter.

- Att det blev dollar beror på att han bara hade dollar och d-mark, ingen dansk valuta. Hade han haft svensk valuta hade det blivit 3 900 kronor i böter, säger Bodholc.

36-åringen släpptes senare under måndagen och har nu återvänt till Tyskland.

På svenska SAS känner man igen reglerna. Där uppmanas passagerare att stänga av all elektronisk utrustning som mobiltelefoner eller pc. Hittills har man inte råkat ut för att någon vägrat.

- Men om detta inträffar före start i våra plan får man inte åka med om man inte hörsammar uppmaningen, säger Ulf Thorné, presschef på SAS.

Datorn kan sättas på när planet lättat men måste stängas av igen innan landning. Mobilen måste vara avstängd under hela flygturen.

- Om någon mot förmodan försöker slå på sin telefon får man en varning och uppmanas stänga av. hörsammas inte den så blir man polisanmäld vid ankomst, säger Ulf Thorné.

Besättningen har också rätt att ta ifrån passagerare elektronisk utrustning om man inte självmant stänger av.

Beslutet att förbjuda elektronisk utrustning under flygning är flera år gammalt. Att det finns kvar beror på att det fortfarande finns en osäkerhet huruvida utrustningen skulle kunna påverka flygningen.

Flygplanstillverkare har gjort omfattande tester och hittills inte funnit belägg för att det verkligen skulle vara farligt att använda utrustningen ombord.

- Det pågår en hel del forskning i området. Men så länge det finns minsta osäkerhet kommer vi att ha kvar regeln om förbud, säger Ulf Thorné.

Caroline Olsson