Kaptenen var berusad – fartyget körde på ett grund

NYHETER

Den glada räkfrossan på Mälaren höll på att sluta i katastrof.

Efter ett havererat förhållande tittade kaptenen för djupt i flaskan och sänkte nästan hela fartyget.

- Det enda vi kan göra är att införa slumpmässiga drogtester, säger rederiets vd Jan Larsén.

När de 62 passagerarna klev ombord på passagerarfartyget Nya Hjelmare Kanal i Sundbyholm utanför Eskilstuna den 23 augusti i fjol anade de kanske att deras tre-timmars räkkalas skulle innebära en del sprit.

Vad de inte visste var att kaptenen hade druckit sedan kvällen innan och att resan skulle sluta på ett grund efter en halvtimme. Även för rederiet Strömma kanalbåtar i Stockholm var befälhavarens alkoholkonsumtion en överraskning.

Gick ner i baren

- Det här kom som en kalldusch för vår del, säger Jan Larsén, vd på Strömma.

I Sjöfartsverkets nysläppta rapport från olyckan beskrivs hur kaptenen kvällen den 22 augusti hade ett uppslitande telefonsamtal med sin sambo. Han ska sedan ha gått ned i baren, försett sig med småflaskor sprit och börjat dricka.

På olycksdagen plockade fartyget upp passagerare i Sundbyholm och påbörjade färden mot Granfjärden där båten skulle vända. Den kom dock inte så långt, utan körde på ett grund i Lindskär.

Kaptenen försökte backa av grundet, men misslyckades.

Vill ha drogtester

När polis anlände en halvtimme senare visade alkoholtest att kaptenen hade runt 1 mg alkohol per liter utandningsluft. Polisen tog honom i förvar och 20 minuter senare evakuerades passagerarna över till ett annat av rederiets fartyg.

- Kaptenen jobbar inte för oss längre, säger Jan Larsén.

Han vill i framtiden undvika sådana här tillbud med hjälp av drogtester.

- Vi har en diskussion med facket om det för tillfället.

Sjöfartsverket kritiserar i sin rapport dels att kaptenen var onykter, dels att en onykter passagerare fick vara på bryggan, men även att polisen lämnade de övriga passagerarna utan befälhavare.

Kalle Malmstedt