Skolverket säger nej till snabbfil till gymnasiet

NYHETER

Skolverkets generaldirektör Mats Ekholm är starkt kritisk till att skapa en snabbfil till gymnasiet för särskilt studiebegåvade elever.

- Stockholms skolborgarråd tycks vilja införa elitvägar för vissa skolelever. Denna uppfattning bygger på föreställningen om att grundskolan enbart bygger på att nå kunskapsmål. Den skolan ska vi inte ha, säger Mats Ekholm till Aftonbladet.se.

Stockholms skolborgarråd Jan Björklund lanserade i förmiddags förslaget om att särskilt studiebegåvade elever skulle kunna hoppa över en eller flera årskurser.

- Dagens skola, som tvingar in studiebegåvade elever i ett måttligt genomsnittstempo är föråldrad, menade Jan Björklund.

Förslaget har skapat debatt, inte minst bland Aftonbladets läsare. Aftonbladet.se ställde frågan om begåvade elever ska få hoppa över nian. Efter ett par timmar hade drygt 7 000 svarat på frågan, som delade läsarna i två läger. Hälften ansåg att Björklund hade fel, hälften höll med.

Kritisk till kortare studietid

Skolverkets generaldirektör Mats Ekholm är mycket kritisk till en kortare grundskola för de som är studiebegåvade.

Förslaget bör tolkas som en politiskt utspel som döljer något mer än det faktum att eleverna ska kunna påbörja sina gymnasiestudier något eller några år tidigare, menar Skolverkets generaldirektör.

- Jan Björklund bör tala om vad han har för avsikter med det här förslaget. Möjligheten att hoppa över en årskurs finns redan i dag. Det finns inskrivet i grundskoleförordningens sjätte kapitel.

- Om han avser att införa elitvägar för vissa elever så är det ett mycket föråldrat sett att se på skolan, menar Mats Ekholm.

"Nå upp till vissa kunskapsmål"

Han säger att det finns flera syften till att den nioåriga grundskolan bör vara nio år.

- Grundskolan handlar inte bara om att nå upp till vissa kunskapsmål. Jan Björklund tycks tro att det enda syftet med skolan är att lära eleverna läsa och skriva.

- En av orsakerna till att vi har en nioårig grundskola är att ge eleverna tid att utvecklas. Eleverna ska inte bara nå upp till uppsatta kunskapsmål, utan också växa och utvecklas som människor, säger Mats Ekholm.

Claes Thunblad