Dyrare kött när djurtransporterna stoppas

Tillgången på svenskt nötkött halveras

NYHETER

Tillgången på svenskt nötkött minskar med 60 procent.

Dessutom blir köttet dyrare.

Det blir konsekvensen när EU:s direktiv om förbud mot samtransport av slaktdjur träder i kraft vid midnatt.

Förbudet slår hårdast mot mindre gårdar, små slakterier - och prislappen för vanliga konsumenter.

Inte bara nötkött blir en bristvara. Även tillgången på griskött kommer att minska med omkring 30 procent. Det meddelande Sveriges största köttproducent Scan sent på onsdag eftermiddag.

Sannolikt påverkar det två veckor långa förbudet köttmarknaden under längre tid än så. Både Ica och KF räknar med att bristen kommer att märkas uppåt en månad, bland annat för att nötkött behöver hänga i minst en vecka innan det går ut till konsument.

- Förbudet kommer att märkas på priset. Hur mycket är svårt att säga i dag. Men vi har redan haft höjningar på mellan 3-5 kronor kilot på griskött de senaste veckorna, säger Sven Tyrberg, varugruppschef för kött på Ica-handlarnas AB.

Vi kan inte bunkra upp

Där kommer man som det ser ut i dag inte att söka alternativa inköpskällor. Dels är svenska konsumenter inte så intresserade av att köpa utländskt kött. Men framför allt är tiden för knapp.

- Kött är ju en färskvara så vi kan inte bunkra upp, säger Sven Tyberg.

Förbudet innebär i korthet att en slaktbil bara får hämta på en gård i taget. Även om det bara är ett enda djur som ska iväg måste bilen skuras och desinficeras på slakteriet innan nästa tur. Extraarbetet försenar och fördyrar oerhört.

Butikerna har redan börjat känna av situationen. Inköpspriset för griskött har stigit med 3-5 kronor de senaste veckorna och nu väntar alltså nya höjningar.

Värst drabbar förbudet transporterna av nöt. Det är ofta enstaka djur som hämtas, till skillnad från gris där bilen ofta fylls på en gård. Tillgången på slaktdjur kommer nu att mer än halveras.

Välkomnar stoppet

Åke Rutergård, vd vid Köttbranschens riksförbund, vill ändå inte tappa hoppet.

- Man kommer att vara uppfinningsrika på slakterierna och försöka hitta nya lösningar. Ett sätt blir att jobba även andra tider än normalt och hämta även sent på kvällarna. Men det påverkar förstås priset.

Han välkomnar ändå det tuffa beslutet att stoppa samtransporter.

- Jag har inga anledningar att ha invändningar. Det är ett drastiskt beslut men också en oerhört drastisk situation. Jag är veterinär själv, så kan göra den bedömningen. Och beslutet är säkert väl grundat.

Senaste gången mul- och klövsjuka drabbade Sverige var 1966.

Fakta: EU-regler om mul- och klövsjukan

Caroline Olsson