"Det får inte hända igen"

1 av 7 | Foto: ANDREAS HILLERGREN
DYRA FÖRSENINGAR Aftonbladet avslöjade i går att förseningarna i pendeltrafiken kostade en halv miljard förra året. I dag kommer reaktionerna från de ansvariga.
NYHETER

Förlusterna för resenärerna har varit helt oacceptabla.

SL erkänner att pendelkaoset kostat både tid och pengar.

- Det här får inte hända igen, säger SL:s styrelseordförande Elwe Nilsson (m).

Aftonbladet avslöjade i går att pendeltågens förseningar förra året kostade samhället över en halv miljard kronor, eller nära 8 000 kronor per resenär.

I dag kommer reaktionerna från ansvarigt håll, samtidigt som pendeltågstrafiken i går drabbades av nya förseningar. Bland annat var det stopp på sträckorna Kallhäll-Kungsängen och Upplands Väsby-Rotebro.

"Förstår inte nyttan"

- Det är säkert riktigt teoretiskt. Man kan räkna fram vad som helst i sådana här överslagskalkyler men jag ger inte mycket för dem. Och jag förstår egentligen inte nyttan, säger Elwe Nilsson.

- Det är klart att förseningarna kostat pengar. Sedan kan man diskutera hur mycket och hur man ska räkna fram förlusterna.

- Det viktigaste för SL har varit att få igång pendeltågstrafiken igen, och det har vi lyckats med.

På Citypendeln, företaget som orsakade pendeleländet, är ingen ansvarig beredd att kommentera Aftonbladets avslöjande.

- Jag kan bara än en gång beklaga de olägenheter resenärerna haft, oavsett hur mycket det kostat, är allt Tord Hult vill säga. I dag är han styrelseordförande men var vd när pendelkaoset var som värst förra året.

Nuvarande vd Henri Moreau är ledig och inte anträffbar. Någon annan vill inte uttala sig.

Banverkets fel

Helena Sundberg, planeringsdirektör på SL, säger att det är för tidigt att utvärdera Citypendelns insats.

- Ett år är för kort tid. Vi måste vänta längre med att dra några ekonomiska slutsatser, och de värsta problemen är på väg att försvinna. I dag är det inte Citypendeln som i första hand orsakar förseningarna i trafiken, utan den dåliga driftsäkerheten i Banverkets räls, växlar och kontaktledningar.

SL betalar varje år cirka 350 miljoner kronor till Banverket för att få använda spåren.

Har du drabbats av pendelkaoset?

Sven-Anders Eriksson