”Moment 22” för mobilt internet

”Bara en uppsjö av tjänster kan få det att lyfta”

NYHETER

Mobilt Internet är framtiden. En uppsjö tjänster ska förmå folk att överge fasta terminaler och gratis Internetuppkopplingar till förmån för mobila betaltjänster.

Problemet är bara att inte telekombranschen insett det ännu. Och de där som gjort det vågar ändå inte satsa.

- Det blir något av ett moment 22 där alla vet att det är så, men teleoperatörer satsar inte då det saknas telefoner, telefontillverkarna bromsar då det inte finns några nät och tjänsterna som ska ge lönsamhet åt det hela får inte ens chansen, sade Björn Westerholm, vd i företaget Mobilaris, på tisdagen.

Mobilt Internet och positioneringstjänster, alltså tjänster som bygger på att berätta var du är eller var du till exempel hittar närmaste busshållplats, var temat när branschföretag diskuterade framtiden i Stockholm under dagarna två.

Inga gränser

Valet av dagar kunde inte gärna blivit sämre. Första dagen sammanföll med det stora elavbrottet i svenska IT-mecka Kista och hela mötet fick flytta till bättre lottade områden. Andra dagen överskuggades naturligtvis av Ericssons och telekomindustrins kräftgång. Inte lätt att i det skenet tala om den ljusa framtid som väntar, så snart mobilt Internet kommit i gång.

Inte hjälpte det mycket att det presenterades statistik som tyder på snabb tillväxt och att folk är beredda att betala också.

- År 2003 kommer de mobila Internetanvändarna att vara lika många som de uppkopplade användarna och dessutom vara villiga att betala för tjänsterna, sade till exempel Fredrik Lindberg från företaget Cellpoint.

- I grunden finns inga gränser för vad personligt anpassade mobila tjänster kan innebära, sade Björn Westerholm optimistiskt.

Tryck på knappen

Han konstaterade också lakoniskt att branschen än så länge bara spenderat pengar och inte lyckats börja betala sig.

- Men det kommer. Vilka tjänster som blir vinnare är svårt att veta. SMS är ett exempel på en tjänst som nådde ända fram. Nu gäller det att våga satsa! manade han.

- Först när det finns en uppsjö tjänster att välja på kan det lyfta. Inte bara för oss, utan också för teleoperatörer och telefontillverkare, menade han.

Han är också bistert medveten om att många av dem som sammanbitet och tyst lyssnade på föredragen arbetar för företag som mycket väl kan vara borta långt innan marknaden finns på plats.

Tillsammans med Ericsson säljer han den tekniska plattform som teleoperatörer behöver för att kunna erbjuda tjänster till sina kunder. Han efterlyste samarbete och "djävlar anamma" i stället för den tvekan som i dag präglar branschen.

- Det är dags att trycka på knappen och låta konsumenterna avgöra vilka tjänster de är villiga att betala för, sade Björn Westerholm.

- Det finns inget att vänta på.

Anders Lignell/TT