Brödfabrikanter i strid om varumärke

NYHETER

Det är knäckebrödskrig i Dalarna.

Lilla Leksandsbröd vill stoppa italienska multijätten Barilla från att registrera orten Mora som varumärke.

Domare blir Marknadsdomstolen.

Det stora brödkriget har rasat ända sedan den 10 januari 1999, då Barilla-ägda Wasabröd lämnade in en ansökan till Patent- och registreringsverket.

I Mora muttras det nu om att Parma-skinka minsann ska komma från Parma. Leksandsbröd kommer ju från Leksand. Men Mora knäckebröd behöver inte ens göras i Dalarna utan tillverkas i Filipstad.

- Vi tycker det får vara nog nu. Mora tillhör Dalarna, säger Rune Joon, vd på Leksandsbröd.

Han anser att konkurrenten ägnar sig åt vilseledande marknadsföring.

”Detta är ett skamgrepp”

Det tycker även Bertil Daniels, före detta kommunalråd från Leksand.

- Detta är ett skamgrepp. Vi konsumenter vill ju ha reda på var produkterna kommer ifrån. Och detta kommer inte från Mora.

Är det inte smickrande att namnet Mora och Dalarna säljer så bra att ett multinationellt företag använder det som varumärke?

- Nja, det kan man ju tycka. Om de tog Filipstad i stället skulle det nog inte sälja lika bra. Men jag tycker inte man kan se det så och jag tycker det finns anledning att markera, säger Bertil Daniels.

Brödkriget har även engagerat landshövdingen i residenset i Falun. Där gillar man inte historien.

- Jag har ingen åsikt i själva stämningsfrågan. Men vi har beklagat länge att man köper upp brödfabriker, t ex Falu knäcke, för att lägga ner och göra gubbarna arbetslösa samtidigt som man gärna använder namnen, säger Gunnar Björck, landshövding.

- Det känns ju konstigt att ett bröd får heta till exempel Mora gammelgård när det inte ens bakas i länet. Konsumenten tror ju det och så har detta namn enligt uppgift köpts från Stora Tuna, som ligger 15 mil härifrån.

Överklagade godkännande

Striden mellan Leksansdsbröd och Barilla-ägda Wasabröd började på allvar sedan Patent- och registreringsverket godkände ansökan om ett så kallat figurmärke med namnet Mora.

Leksandsbröd överklagade på onsdagen det godkännandet till Marknadsdomstolen. Man ber domstolen att namnet Mora ska förbjudas vid marknadsföring av knäckebröd mot ett vite av 200 000 kronor.

Det finns i dag tolv olika varumärken med namnet Mora. Ytterligare 30 ansökningar ligger och väntar på Patent- och registreringsverket.

Caroline Olsson