Kändisröster till salu

De största får 30 000 – för en halv minut

1 av 2 | Foto: PETER KJELLERÅS
Ulla Skoog, skådespelare, gör radioreklam för KF:s livsmedel.
NYHETER

MALMÖ

Nu räcker det inte längre med att kända skådespelare gör teater och film.

Nu ska de kränga olika varor till oss genom att låna ut sina röster i radio- och tv-reklam.

Mikael Persbrandt, Ewa Fröling och Sif Ruud är några av rösterna som ska locka till köp.

Vi hör dem allt oftare, känner kanske igen rösten, men kan inte placera den.

Kändisarna som gör reklam syns sällan i bild. Men deras röster är eftertraktade och de största tjänar 15 000-30 000 för ett 30 sekunders reklaminslag.

Flera av de mest kända artisterna representeras av Speakers AB, Sveriges första röstagentur som drivs av Sussi Otto och Katarina Stjernström.

Deras affärsidé bygger på ömsesidigt förtroende med skådespelarna, rejäl ersättning för att de ställer upp och diskretion.

Och reklammakarna har upptäckt att en känd röst hjälper till att lansera en produkt.

- Vi människor är inte mer komplicerade än att vi hellre lyssnar på en röst vi känner igen, än en vi inte kan relatera till, säger Sussi Otto.

Vill inte vara med i bild

Speakers har 350 olika röster i sitt kartotek. De flesta är skådespelare.

De tackar ja till att låta sin röst förekomma i reklamsammanhang, men säger oftast nej till att vara med i bild.

- De vill vara hyfsat anonyma eftersom det är lite känsligt att förekomma i reklamsammanhang. Lyssnarna känner ofta igen rösten, men kan inte säga vems det är, säger Sussi Otto.

Skådespelerskan Sif Ruud har bland annat gjort reklam för Toyota. Hon tycker inte att det är något konstigt.

- Det är mitt yrke och jag medverkar gärna, säger hon.

Vissa säger nej - av princip

En del skådespelare är principiella motståndare till att medverka i reklam. Max von Sydow avböjde nyligen att göra reklam för Nordiska Fondkommission.

- Sven Wollter tackar alltid nej, vänligt men bestämt, säger Sussi Otto.

Även Mark Levengood och Rickard Wolff tillhör dem som inte vill vara med.

- För min del är det mer en praktisk än en moralisk fråga. Jag vill inte vara med i något där jag inte kan ha en relation med min publik, säger Rickard Wolff.

Rickard Wolff var dock med i reklam för Spend-rups efter inspelningen av Änglagård 1993.

- Men det kändes inte bra och det var efter det som jag bestämde mig för att avstå från att göra reklamjobb, säger han.

Per-Ola Ohlsson