Telia chockhöjer bredband 30 procent

”Vi måste bära de lönsamhetsmål vi har”

NYHETER

Telia chockhöjer priset på bredbandsuppkoppling .

Den 1 september ökar kostnaden för ADSL-abonnemang med 30 procent.

– Vi bedömer att det finns ett utrymme och en acceptens bland våra kunder för en prishöjning, säger Anders Zellman, pressansvarig för Telia e-bolaget AB till Aftonbladets nätupplaga.

Telia e-bolaget AB aviserade i dag en höjning från 250 kronor i månaden till 325 kronor för ett så kallat ADSL-abonnemang. En höjning på 30 procent för de 40 000 abonnenter som berörs.

Telia menar att prishöjningen var nödvändig:

– Det är ekonomiskt betingat. Vi kan konstatera att de förväntade intäkterna och innehållstjänster från reklam som vi räknat med inte har blivit i den omfattning vi förväntade oss. Vi måste bära de lönsamhetsmål vi har som företag, säger Anders Zellman.

Han tror inte att de förlorar kunder på prishöjningen utan att deras kunder accepterar en prishöjning på 30 procent. Den slutsatsen drar företaget av en marknadsundersökning som gjorts bland abonnenterna.

Telias konkurrenter reagerar på prishöjningen med blandade känslor. Chello, som levererar bredband till 24000 abonnenter i Stockholmsområdet, genomförde också en höjning för bara några veckor sedan, från 200 kronor till 229 kronor i abonnemangsavgift per månad.

– Priset på bredband var för lågt från början. När man etablerar en ny tjänst kan det vara svårt att träffa rätt, säger Anders Ahlbeck, informationsansvarig för Chello.

Han tror dock att Telias pris är i högsta laget.

– Deras höjning innebär att de är drygt 100 kronor dyrare än oss, det är en avsevärd skillnad, säger han.

Är det inte att vilseleda kunderna att börja med ett lågt pris som sedan höjs successivt?

– Det beror på hur ofta man höjer. Vår prishöjning är den första som ägt rum så det tycker jag inte i vårt fall, säger Anders Ahlbeck.

Telia har tidigare sagt att bredbandsuppkopplingar kommer att bli dubbelt så dyra om ett eller ett par år för att matcha priserna i Europa. Kanske är dagens höjning att steg på vägen.

– Det här bygger på den ekonomiska situation vi har just i dag. Vad som händer i framtiden kan jag inte sia om men visst ligger vi betydligt lägre prismässigt än Europa, säger Anders Zellman.

Telias beslut har fått Tele 2, en annan av de stora leverantörerna av bredbandsuppkopplingar, att agera:

- Vi har inte tagit ställning till vad vi ska göra än, det kommer vi att ta under morgondagen men självklart påverkar det oss om någon av våra konkurrenter höjer eller sänker priserna, säger Per- Ivan Selinder, chef för produktledningen, Tele2.

Tele 2 levererar bredband via kabelanslutning medan Telia kan leverera via ADSL-anslutning, som kan vara betydligt snabbare och kan installeras överallt där vanlig teleanslutning finns.

För att kunna erbjuda ADSL köper Tele 2 tjänsten av Telia.

– Men det pris vi får är högre än det Telia ger kunden så vi har ingen chans att vara konkurrenskraftiga på området. Telia utnyttjar sin monopolställning. Telia äger all kopparaccess och kan sätta de priser de vill, säger Per-Ivan Selinder.

Vad innebär Telias höjning för er?

- Det får vi se. All marknad handlar ju om utbud och efterfrågan, kunden kan säga upp avtalet om man inte är nöjd, säger Per-Ivan Selinder.

Fakta/bredband

Annika Sohlander