Oljekatastrof hotar Danmark

Största utsläppet hittills efter tankbåtskollision

Tankfartyget Baltic Carrier kolliderade natten till torsdagen med ett lastfartyg söder om ön Falster.
Foto: AP
Tankfartyget Baltic Carrier kolliderade natten till torsdagen med ett lastfartyg söder om ön Falster.
NYHETER

KÖPENHAMN/STOCKHOLM

Danmark hotades på torsdagen av det troligtvis största oljeutsläppet hittills sedan ett tankfartyg med 33 000 ton brännolja ombord kolliderat med ett lastfartyg i Östersjön.

Mellan 1000 och 1500 ton brännolja läckte ut i Östersjön.
Foto: AP
Mellan 1000 och 1500 ton brännolja läckte ut i Östersjön.

Ingen människa skadades när tankfartyget Baltic Carrier kolliderade med lastfartyget Tern strax söder om ön Falster natten till torsdagen, men mellan 1 000 och 1 500 ton brännolja läckte ut i Östersjön.

Fyra danska och ett tyskt oljesaneringsfartyg arbetade under dagen med att ta upp oljan. Kraftig blåst och upp till fyra meter höga vågor gjorde dock arbetet mycket svårt. Ännu ett oljesaneringsfartyg, svenska kustbevakningens Kbv048, väntades till platsen under kvällen.

Största utsläppet

Det är framförallt stränderna på Falsters nordöstra hörn som hotas av oljan. Den populära turistön Mön är däremot inte omedelbart hotad, uppgav Sjövärnets operativa kommando (SOK) för TT.

Under dagen befarade man att oljan skulle sprida sig över ett större område, men på eftermiddagen observerades endast ett oljebälte på 100 x 30 meter som drev mot Falsters östkust. Man befarade också att oljan skulle ta sig in i sundet mellan Mön och Falster och spridas vidare in i Smålandsfarvandet, mellan Själland och Falster.

Utsläppet är troligen det största hittills i danskt farvatten. Enligt Ivan Andersson på Danmarks miljödepartement finns det dock goda möjligheter att avvärja att det leder till en större miljökatastrof, även om inte miljöfartygen lyckas ta upp oljan.

- Om oljan driver in på de fina sandstränder av den typ som finns i området kan det vara enklare att samla upp den där än på ett blåsigt hav, sade Andersson till Ritzau.

Danska sjöräddningen räknade med att cirka 20 procent av oljan ska förångas innan den når land.

Dubbelt skrov

Det var oklart vad som orsakade kollisionen. Tankfartyget, registrerat på Marshallöarna i Stilla havet, var på väg från Estland till Milford Haven i Storbritannien när det kolliderade med det cypriotiska lastfartyget, säger Tony Redding, talesman för det tyska rederiet Interorient Navigation som äger tankfartyget, till TT.

Baltic Carrier byggdes så sent som förra året och har dubbla skrov. Endast en av fartygets 12 oljetankar skadades vid krocken, därav det begränsade utsläppet.

Rederiet har anlitat ett tyskt och ett holländskt bärgningsbolag som ska ta hand om bärgningen av fartyget.

Båda fartygen är fortfarande sjödugliga och låg efter krocken kvar för ankar nära olycksplatsen.

För att undvika liknande olyckor i framtiden kräver flera organisationer, däribland världsnaturfonden WWF och danska lotsföreningen, att Danmark inför obligatoriskt lotstvång för alla fartyg som passerar danskt vatten.

Lars Björk/TT