Boeing bygger snabbt plan med deltavingar

Ska flyga 1200 km/tim på 12500 meters höjd

NYHETER

SEATTLE

Amerikanska flygplansjätten Boeing har avbrutit utvecklingen av en superjumbo med plats för 520 passagerare.

I stället ska Boeing bygga ett mindre, mer modernt jetflygplan som kommer att flyga strax under ljudhastigheten.

Så här ska Boeings nya flygplan se ut. Det går under arbetsnamnet ”Sonic Criuser” och ska flyga strax under ljudhastigheten. Boeing överlåter därmed jumbostorleken åt europeiska konkurrenten Airbus.
Foto: AP
Så här ska Boeings nya flygplan se ut. Det går under arbetsnamnet ”Sonic Criuser” och ska flyga strax under ljudhastigheten. Boeing överlåter därmed jumbostorleken åt europeiska konkurrenten Airbus.

I ett slag överlåter Boeing flygplansmarknadens tungviktsklass, som man dominerat i 35 år med sin jumbojet 747, till Airbus Industries superjumbo A380 som tar 555 passagerare. Boeing riktar samtidigt ett hårt slag mot sin europeiska konkurrent, som för närvarande inte har något svar på det nya planet.

Den nya plantypen, som i det koncept som presenterades på torsdagen har futuristiska triangelformade deltavingar och två bakre motorer, kommer att flyga med Mach 0,95 - 95 procent av ljudhastigheten. Det är ungefär 1 200 kilometer i timmen beroende på temperatur och höjd.

Boeing hävdar att ny högteknologisk design och produktionsteknik kommer att hålla nere både priset på planet och driftskostnaderna. Flygbolag ska därmed kunna erbjuda vanliga resenärer snabbare resor, är tanken.

Ännu odöpt

Det nya jetplanet har ännu inte fått ett officiellt namn eller modellnummer, men Boeing kallar det för "Sonic Cruiser".

Sonic Cruiser ses av Boeing som det mest dramatiska teknologiska framsteget sedan lanseringen av 707:an för 50 år sedan. Det kommer att förkorta flygtiden över Atlanten med en och en halv timme.

Bortsett från överljudsplanet Concorde, som har varit förbehållet välbeställda flygresenärer, flyger de flesta passagerarflygplan med marschfart på mellan Mach 0,80 och Mach 0,86.

Det nya planet kommer också att flyga på höjder på uppemot 12,5 kilometer, vilket är klart högre än dagens passagerarplan.

Sonic Cruiser ska enligt planerna finnas på marknaden mellan 2006 och 2008.

Passagerarkapaciteten är ännu inte fastställd, men planet kommer sannolikt att ta mellan 175 och 250 passagerare, vilket är i nivå med Boeings 767-modell. Boeing framhåller dock att det nya planet inte kommer att konkurrera med 767:an, främst därför att det kommer att få en mycket längre räckvidd.

Höga kostnader

Boeing ville inte säga vad det kommer att kosta att utveckla det nya planet, men analytiker beräknar kostnaden till minst 9 miljarder dollar, cirka 93,5 miljarder kronor.

Superjumbon 747X, som inget flygbolag lagt en order på, samtidigt som Airbus har fått 66 beställningar på sin A380, skulle ha kostat 4 miljarder dollar att utveckla.

Boeing betonar också att 747X-projektet har lagts på hyllan och kan dammas av igen om flygbolagen vill det.

Airbus har sagt att man har satsat 10,7 miljarder dollar på att utveckla A380, men en del analytiker tror att den verkliga kostnaden är högre.

TT-Reuters