Grov barnporr hittades på Yahoo

”Vi har inte resurser att leta efter sånt dygnet runt”

1 av 2 | Foto: MATS STRAND
JOBBAR AKTIVT Ulrika Westin, marknads- och pr-ansvarig för Yahoo i Sverige och Norge säger att man är medveten om att det förekommer barnporr på företagets webbsidor. - Vi jobbar aktivt mot det här, förklarar hon.
NYHETER

Grova barnporrbilder sprids på Yahoo.

Bilderna föreställer nakna småflickor i pornografiska poser.

- Vi jobbar aktivt mot det här, säger Ulrika Westin på Yahoo.

Bilderna hittades av en norsk privatperson på de så kallade community-sidor som finns hos Yahoo. På dessa kan grupper samlas i offentliga eller stängda "klubbar" och lämna meddelanden till varandra eller lägga upp bilder.

- Sidorna är till för att exempelvis medlemmar i hästklubbar eller bostadsrättsföreningar ska kunna samlas, säger Ulrika Westin som är marknads- och pr-ansvarig på Yahoo i Sverige och Norge.

Men nu visar det sig alltså att dessa communitys drar till sig mer än så.

- När jag skulle upprätta ett e-postkonto hos Yahoo i Norge fick jag veta att jag också kunde lägga ut mitt fotoalbum. Det var så jag hittade dessa bilder, säger Christopher, 28, till den norska nättidningen Nettavisen.

Vid en kontroll hittade tidningen groteska bilder på barn och bilder på våldtäkter och lemlästade lik.

Letar bilder dygnet runt

För Aftonbladet visas ett 100-tal bilder på flickor, de flesta mellan 8 och 13 år, i mycket lättklädda, ofta rent pornografiska, scener.

- Vi vet att denna typ av bilder förekommer, men vi tar bort dem så fort vi hittar dem, säger Ulrika Westin på Yahoo.

Hur kontrollerar ni materialet på era sidor?

- Vi kontrollerar våra sidor, men vi har inte resurser att leta efter sådant här dygnet runt. Dessutom har vi ett samarbete med Rädda Barnen och polisen som får in mycket tips.

Polisanmäler ni de bilder ni hittar?

- Om polisen begär ut material som bryter mot lagen så lämnar vi ut det. Men jag kan tyvärr inte i detalj gå in på hur vi samarbetar.

Yahoo är ett av världens största webbföretag. Bara den senaste månaden besöktes företagets olika portaler av 180 miljoner människor världen över.

Johan Andersson