En pendlares dystra dagbok

Bara i år har Lotta Lindström förlorat 14 timmar på sena tåg

1 av 2 | Foto: HENRY LUNDHOLM
Svart på vitt Lotta Lindström från Kungsängen för dagbok över Citypendelns förseningar och dess effekter. Häromdagen fick hon till exempel ta en taxi för 169 kronor för att komma hem i rimlig tid.
NYHETER

Det skulle bli bättre - men Citypendeln fungerar bara sämre.

Lotta Lindström från Kungsängen har fört dagbok över sitt pendelelände.

- SL:s chefer borde gå som prao för att se hur det är att vara resenär, säger hon.

Sedan januari förra året då Citypendeln tog över pendeltågstrafiken har hon hon skrivit ner alla förseningar hon drabbats av. Dag för dag.

- I år är jag redan uppe i fjorton timmars försening på grund av inställda och försenade tåg.

Det är två timmar mer än under hela fjolåret.

Februari var värst hittills

Hittills i mars är förseningen 3 timmar och 51 minuter. Värst var det i februari då siffrorna var 5 timmar och 38 minuter, i januari 4 timmar och 25 minuter.

- Att påstå att Citypendeln fungerar i dag är ren lögn.

- Nu skyller man på sprickor i boggier. Men det ställs in lika många tåg av andra skäl men det berättar man aldrig om.

Härom morgonen blev 7.07-tåget från Kungsängen inställt, och Lotta och de andra pendlarna skjutsades med extrabuss till Kallhäll. Men den var försenad vilket gjorde att hon missade tåget hon skulle ha åkt med och tvingades vänta nitton minuter på nästa.

Dagen innan när hon skulle åka hem från Karlbergs station var tåget sju minuter försenat, och hon blev frånåkt av matarbussen som inte väntade.

"Det var bättre när SJ körde"

- Det låter tjatigt men det var mycket bättre på SJ:s tid. Då kom tågen i tid och de var rena och fina, i dag är de ofta nersölade och ostädade.

- För att inte prata om informationen, den är lika med noll. Det ropas aldrig ut varför tågen är inställda eller försenade, man får heller inga besked om det finns extrabussar eller inte.

Lotta Lindström har redan skrivit ett brev till SL-chefen Gunnar Schön och trafiklandstingsrådet Elwe Nilsson (m) och påtalat alla fel.

- Men jag har inte fått något svar.

Att SL tänker höja priset på periodkortet till 500 kronor tycker hon är en ren provokation.

- Först måste trafiken börja fungera. Det är väl det minsta man kan begära.

Lottas alla förseningar andra halvan av mars:

Sven-Anders Eriksson