”Nu bojkottar vi reseföretagen”

Många hörde av sig om reseledarnas fusk

NYHETER

Aftonbladets granskning av hur reseledare lurar turister har väckt starka reaktioner.

Både lurade turister och folk i branschen har hört av sig.

"Resebranschen är smutsig, smutsigare än vad någon kan tro", skriver en före detta platschef.

Här berättar några läsare om hur det kan gå till:

Aldrig mer med Always eller Ving Christiaan och Vilhelmiina Vos bojkottar reseföretagen. De tycker att deras sätt att sälja lägenhetsandelar är omoraliskt.
Foto: CONNY SILLÉN
Aldrig mer med Always eller Ving Christiaan och Vilhelmiina Vos bojkottar reseföretagen. De tycker att deras sätt att sälja lägenhetsandelar är omoraliskt.

Bofast på Kreta sedan 15 år:

Här finns läkare som tvingas betala tio procent till researrangörerna " Spelar väl ingen roll, sa läkaren, jag höjer notan och försäkringsbolaget betalar!

Själv var jag en gång platschef för ett av de stora resebolagen.

Till och med min svärmor blev kontaktad i förhoppning om att jag skulle kunna köpas!

När jag sedan blev platschef blev jag uppsökt av nästan alla"turist-läkare" i stan med diverse erbjudanden.

Mina guider kom ständigt med nya förfrågningar om att få dela ut visitkort mot provision eller gratis mat.

- Alla andra gör ju det!

Svenska på Samos:

Min man jobbar som servitör. Den restaurangen har aldrig haft intresse av att betala guiderna för att få kunder.

Sommaren 1999 stod min man och tog en beställning precis vid kajen. Bredvid stod en svensk guide med nyinkomna turister och talade om att de ska äta på den, den och den restaurangen (obs! ej på den min man jobbar på). Min man som kan viss svenska blev fly förbannad.

Utflyktsarrangör i Asien:

Bolaget får procent på varje biljett till turer och utflykter som de säljer, det är därför de är så noga med att kunderna bokar via dem.

En del av turerna är sämre än de som finns tillgängliga men bolaget får inte lika mycket procent och väljer därför den sämre turen.

Kinaresenär:

Överallt envisades vår svenskkinesiska guide med att klistra på oss färgglada klistermärken på våra kläder, väl synliga. Innan bussen sedan for därifrån gick hon tillbaks till restaurangen eller affären och inhöstade sin provision.

Aftonbladet lördag:

Christina Vallgren