Årets värsta – och bästa tid

NYHETER

Styrelsemedlemmarna i Black Army och Allmänna Supporterklubben (ASK) har varit med ett tag.

Det underlättar.

– Mars och april är de värsta månaderna, säger Black Armys ordförande Jimmy Wallingstam, 23.

AIK-fansen har laddat för den allsvenska premiären i snart ett halvår.

Efter den hektiska hösten och vintern med serieavslutning och julmarknad följde årets lugnaste månad för AIK-arna.

Under våren ska mycket göras

– Men januari går fort och snart börjar det rulla på igen, säger Jimmy Wallingstam.

Det är när våren börjar komma som det är som värst – eller bäst om man så vill.

Årets bortaresor ska planläggas in i minsta detalj, souvenirer ska tas fram, medlemskort säljas och tifo detaljplaneras. För att bara nämna en del av arbetet.

– Tifot kommer att utökas. Vi har en hel del nyheter och vi vill verkligen vinna på läktaren i år, säger tifoansvarige Magnus Larsson.

– Allt tar otroligt mycket tid, det kanske inte folk tänker på. De flesta i styrelsen får ta ledigt från sina jobb och prioritera bort en massa andra saker, säger Jimmy Wallingstam.

– Föreningsarbetet har blivit mycket svårare de senaste åren, främst på grund av Internet. Självklart har man nytta av nätet, men all försäljning av souvenirer och medlemskort tar väldigt mycket tid.

Black Armys styrelsemedlemmar sitter själva och paketerar souvenirer och skriver adresser.

– Men det måste vi leasa bort snart – vi kan inte hålla på med sånt, säger Wallingstam.

AIK:s supporterklubbar har tusentals medlemmar. Därför är det viktigt att allt klaffar.

Nyckelordet stavas rutin – och det finns det, inte minst i ASK.

– Jag har hållit på med det här sedan 1976. Jag var med och startade Black Army och jag vet hur man jobbar inför en säsong, säger ordföranden Jan Schenström, 40.
Föreningsarbetet har blivit svårare de senaste åren

Reseansvarige Mikael Skogqvist:

– Många har anmält sig, vi kommer ha två fulla bussar ner till Malmö.

ASK har dock inte har lika mycket att stå i som sina kollegor i Black Army.

ASK jobbar mer småskaligt

– Vi har ingen klackverksamhet och ingen tifo. Vi försöker sprida våra medlemmar runt hela Råsunda och jobbar därför lite annorlunda, lite mer småskaligt, säger Jan Schenström.

– Men det är klart att det tar mycket tid.

Black Army (grundades 1981) och ASK (ny sedan i fjol) har inget nära samarbete.

– I Black Army finns de yngre, när man blir äldre och lugnare är ASK ett bra alternativ, säger Jan Schenström.

Men en sak har de gemensamt.

– Det är för AIK vi jobbar, säger AIK:s supporterklubbars båda ordföranden.

Så jobbar fansen:

Jonathan Hällgren är suppleant i Allmänna Supporterklubben som drömmer om våren.

Mathias Gurestam