Bäddat för succé – på alla plan

FAVORIT I REPRIS? 1999 jublade fansen över Helsingborgs SM-guld i allsvenskan. I år kan det bli en upprepning...
Foto: Anders Deros
FAVORIT I REPRIS? 1999 jublade fansen över Helsingborgs SM-guld i allsvenskan. I år kan det bli en upprepning...
NYHETER

I Helsingborg borde säsongen bli roligare än ifjol.

Laget är ihopspelat.

Och fansen visar större intresse.

– Vi är i princip lika många medlemmar i Kärnan nu som när säsongen tog slut i höstas – och det är bra för att vara Helsingborg. Vid samma tidpunkt förra året hade vi inga, säger Tomas Nilsson, 27, ordförande i supporterklubben.

I dag är medlemsantalet i Kärnan uppe i 300 och det mesta är uppstyrt inför premiären mot Göteborg på måndag.

Bussar är bokade till bortamatcherna.

En tifoansvarig har utsetts.

– Ni kommer att få se en förbättring jämfört med tidigare år. HIF ska fan få sponsra lite också – det är ju de som har miljonerna.

Eget öl och cider har tillverkats.

– Kärnan Beer och Kärnan Cider är den stora nyheten vi har jobbat med.

Spelade ihop sig på världsarenor

Borgat för en kanonsäsong på Olympia alltså – och i allsvenskan totalt.

– Helsingborg vinner, Göteborg blir tvåa och Halmstad slutar trea, spår Tomas Nilsson.

– I somras kom det ju många nya och då spelade vi ihop laget på världsarenor. Nu har vi fått en hel vinter på oss och det måste ju betyda något. Jag tror stenhårt på guld.

Och premiären?

– Göteborg borta... det brukar gå bra det också.

Blir ni många som åker?

– Vi är uppe i två bussar nu. Tyvärr är det en av många måndagsmatcher. Det är förbannat synd att det bara handlar om pengar.

– Måndagsmatcher passar väl bara bra för Lagrell, vanligt folk har ju skola och arbete att tänka på.

I publikligan tror Tomas Nilsson att Helsingborg petas ned en placering, jämfört med förra årets tredjeplats.

Inte tillräcklig publiksatsning

– Det råder delade meningar om HIF:s sätt att få mer folk på matcherna. Men satsas det rätt kanske vi kan komma tvåa. Fast AIK, Djurgården och Hammarby kommer tjäna mycket på alla derbyn.

Har det inte satsats tillräckligt på att locka folk till Helsingborgs matcher?

– Nej, HIF menar att folket kommer ändå. Men det är inte så, det är inte samma personer längre som stod bakom Rio-Kalles mål. Priserna har höjts och omgångarna bollas runt på olika dagar, så många prioriterar annat nuförtiden.

– Jag har svårt att hålla mig borta från Olympia, men alla har inte det. Överallt på arbetsplatser snackas det om HIF, men klubben hänger inte på med kampanjer, typ ”Stå bakom ditt lag”.

Malmö bättre på marknadsföring

Hur ska fler lockas till Olympia?

– I Malmö till exempel kan man matchdagar se alla bussar åka omkring med vimplar, medan man i Helsingborg inte ser någonting ens om HIF spelar seriefinal mot AIK. Det är en liten grej man kan förbättra.

Kärnan vill gärna ta upp läktarkampen med Stockholmslagen – med eller utan HIF:s hjälp.

Kärnan tar ny sats – så jobbar de i supporterklubben

ÅRETS FEM ÖNSKEMÅL

Christian Ljunggren, 29, är reseansvarig och sekretare i supporterklubben Kärnan.

Niklas Forsman