De ska lösa Volvos kris

”Med den kvalitet vi har i dag kommer vi snarare att tappa försäljning”

1 av 5 | Foto: LENNART PETERSSON
KRISGRUPPEN SKA FINNA FELEN Här är ledningen för den krisgrupp som ska reda ut problemen för Volvos senaste bilar. – Det var naivt att tro att vi skulle kunna presentera fyra nya modeller utan att kvaliteten blev lidande, säger Hans Folkesson i krisgruppen.
NYHETER

Volvo har stora problem med fyra av sina nya bilmodeller.

Felen är så allvarliga att företaget tvingas tillsätta en krisgrupp.

Det kan Aftonbladet i dag avslöja.

– Med den kvalitet vi har i dag kan Volvo knappast växa som planerat, snarare kommer vi att tappa försäljning, säger Wolff Huber, chef för den nya krisgruppen.

Problemen började 1995 när Volvo vann kvalitetspriset JD Powers i USA. Då slog man sig till ro med framgången. I dag finns problemen både inom den egna organisationen och hos underleverantörerna.

De modeller man har problem med är S 80, kombin V 70, jeepen Cross Country och BMW-utmanaren S 60.

– Det var naivt att tro att vi skulle kunna presentera så många nya modeller utan att tappa i kvalitet, säger Hans Folkesson som just anställts på Volvo för att jobba med kvalitetsproblemen.

Måste öka produktionen

Tuve Johanneson avlöstes förra året som vd för Volvo Personvagnar av Hans-Olov Olsson.

Den nya chefen satsar nu på att återställa kvaliteten. Den nya krisgruppen som började jobba under vintern leds av Wolff Huber med placering i Volvos ledningsgrupp.

– Volvo måste öka produktionen till 600 000 bilar per år för att få bra lönsamhet på sikt, säger han.

– Men vi kommer aldrig dit med den kvalitet vi har i dag.

Målet är att vara tillbaka i toppen när det gäller kvalitet och tillförlitlighet 2004. Delmålet är att bryta den negativa trenden redan i sommar.

Kvalitetsproblemen växte fram när all energi gick åt för att konstruera och lansera de nya modellerna.

Volvo valde fel underleverantörer och ställde för låga krav på dem.

– Det är lätt att skylla på underleverantörerna, säger Hans Folkesson, men det är vårt ansvar att ställa kraven. När vi valde rörmokaren till elektriker kunde det bara gå fel, och det gjorde det.

Bältestillverkaren fick telefonordern

Volvos ledning är noga med att inte peka ut några speciella underleverantörer men ”rörmokaren” kan knappast vara någon annan än Autoliv, världsledande på säkerhetsbälten och krockkuddar men knappast på telefoni. Ändå fick Autoliv ordern på den inbyggda GSM-telefonen i Volvobilarna.

Autoliv som köpt Luxor i Motala av Nokia vill leverera kompletta säkerhetssystem och då ingår det automatiska telefonlarm som byggs in i nya lyxbilar.

Först använde Autoliv en telefonenhet från Nokia, den fungerade, men irriterande långsamt. Nu använder man Ericssons T 28, en telefon som knappast gjort sig känd för hög tillförlitlighet. Även andra underleverantörer har brustit i kvalitet.

En japansk komponenttillverkare levererar de datakretsar som sitter i dörrarna och som styr fönsterhissar, elspeglar, centrallås och så vidare. Över 20 000 som monterats i 11 000 bilar var fuktskadade och fick bytas ut.

Stötfångarna försenade

Det svenska företag som tillverkar stötfångare och andra plastdetaljer till bilarna hade så stora kvalitetsproblem att leveranserna till Volvo blev kraftigt försenade.

Den största anledningen till leveranstider till kund på upp mot 15 veckor var ändå en enskild leverantör.

Volvo valde att köpa hjälpramen till bakaxeln från Alcoa, världens största tillverkare av aluminiumkomponenter.

Låg 20 000 bilar efter

Alcoa byggde upp en helt ny fabrik på Västlandet i Norge för att förse Volvo med den vitala bakaxelkomponenten. Men fabriken hade problem med kapaciteten och låg under förra året ständigt efter med leveranserna.

Vissa perioder låg Volvo 20 000 bilar back i produktionen på grund av bristen på just den här komponenten.

I den nya strategin för att komma till rätta med leveranserna skriver Volvo betydligt hårdare kontrakt med underleverantörerna och fram för allt granskar man dem mer noggrant.

... nu ska de kollas av kundspioner

Volvo har problem med sina återförsäljare.

Främst i storstäderna.

Nu har företaget anlitat spioner som ska granska samtliga 180 säljare i Sverige.

Snorkiga säljare en katastrof

Volvo har delat in problemen i fyra grupper:

Robert Collin