Kunder rasar mot nummerupplysningen

NYHETER

Aftonbladets läsare rasar mot nummerupplysningen.

Över 92 procent av läsarna tycker det är fel av företaget att ta betalt när det inte lyckas få fram rätt nummer.

Men Respons, som står bakom tjänsten, avfärdar kritiken.

- De undersökningar vi gör visar att kunderna mycket väl är villiga att betala för den tjänst vi erbjuder, säger Ann-Sofie Olsson, pressansvarig på Respons.

Att ringa nummerupplysningen kostar 11,25 kronor per minut plus tre kronor i startavgift.

Sedan ett par månader tillbaka får nummerupplysningens kunder betala även om de inte får någon hjälp, till exempel om en person har hemligt nummer eller har kontantkort till sin mobiltelefon.

Nummerupplysningen sköts numera av det fristående företaget Respons.

Företaget menar att kunden betalar för själva tjänsten och inte för resultatet.

Men kunderna rasar mot nummerupplysningen.

”Fel att ta betalt”

Vid tretiden på onsdagseftermiddagen hade över 18 000 personer deltagit i en omröstning på Aftonbladets nätupplaga.

Drygt 92 procent av läsarna tycker att det är fel av nummerupplysningen att ta betalt när de inte kan ta reda på rätt nummer.

- Om jag ringer ett företag och frågar om en vara, ska jag då betala den även om jag inte köper den? Nummerupplysningen ska inte kosta något om det inte ger resultat, tycker signaturen Fredrik.

- Man kan väl för sjutton inte ta betalt för att man försökt hjälpa en kund, skriver signaturen Vincent.

Tar lätt på kritiken

Men Respons tar lätt på kritiken.

- Vi har gjort undersökningar som visar att vi har 93 procent nöjda kunder, säger Ann-Sofie Olsson.

- Det är det enda som betyder något för oss.

Andreas Alfredsson